לוקחים את הסוכרת שלך באופן אישי

  הרצל רוזנבלום 6, מתחם סי אנד סאן, ת"א

הכל דבש ואין בו עוקץ

דבש הוא מאכל טבעי בעל מתיקות כשל סוכר. אנשים אכלו דבש כבר לפני עשרות אם לא מאות אלפי שנים. הדבש ידוע גם בתכונות הבריאותיות שלו.

מאחר ששמירה על ערכי סוכר תקינים בדם היא מאבני היסוד של הטיפול העצמי בסוכרת, מומלץ להימנע מתוספת סוכר למזון, אבל נשאלת השאלה האם כל סוגי הסוכר המוסף משפיעים באותה צורה על רמות הסוכר בדם?

תועלות בריאותיות של דבש

חוקרים בדקו תועלות פוטנציאליות רבות של דבש, מהשאלה כיצד הנחת דבש על פצעים יכולה לזרז ריפוי עד לתועלות של דבש בשמירה על ערכי כולסטרול תקינים. חלק מהחוקרים אפילו בדקו האם דבש יכול לסייע באיזון רמות הסוכר בדם.

אחד המחקרים מצא כי לצריכת דבש קבועה יש השפעות מטיבות על משקל הגוף ועל רמות הליפידים בדם אצל אנשים עם סוכרת. אולם אותו מחקר גם מצא עלייה משמעותית בערכי ה-HbA1c. מחקר אחר הראה כי דבש גרם להורדת התגובה הגליקמית בהשוואה לשימוש בגלוקוז בלבד. בנוסף, לדבש יש תכונות אנטי- בקטריאליות והוא גם מקור מצוין לנוגדי חמצון, ותכונות אלה יכולות להועיל לאנשים עם סוכרת. האם פירושו של דבר שעדיף לאנשים עם סוכרת לצרוך דבש במקום סוכר? לא בדיוק. שני מחקרים אלה המליצו על הגבלת הכמות הנצרכת, בדומה להמלצה לגבי סוכר.

סוכר נגד דבש

הגוף שלנו הופך את המזון שאנו צורכים לגלוקוז, שמשמש כמקור אנרגיה. סוכר מורכב מ-50% גלוקוז ו-50% פרוקטוז. פרוקטוז הוא סוג של סוכר שמתפרק במהירות ועלול לגרום לעלייה חדה ברמת הגלוקוז בדם. גם דבש מורכב ברובו מסוכר, אבל יש בו רק כ-30% גלוקוז ופחות מ-40% פרוקטוז. הדבש כולל סוכרים נוספים ורכיבים שונים ומגוונים, שהדבורים אוספות מאבקני הפרחים. חומרים אלה עשויים להועיל לאנשים שסובלים מאלרגיות. האינדקס הגליקמי של דבש נמוך יותר מאשר זה של סוכר לבן, אולם הוא מכיל יותר קלוריות. כף של דבש מכילה כ-68 קלוריות, בעוד כף של סוכר מכילה כ-49 קלוריות. דבש מכיל מים וויטמינים ומינרלים שאינם מצויים בסוכר. זוהי הסיבה שבדבש יש רק כ-82% של סוכר בעוד שבסוכר יש 99.9%. בדבש יש כ-200 רכיבים נוספים שונים בעיקר נוגדי חמצון שמועילים במניעת תחלואה.

סוכר נגד דבש: השפעות על רמת הסוכר בדם ואינסולין

השפעת הדבש על רמת הסוכר בדם נוטה להיות מעט טובה יותר מאשר בצריכת סוכר. מחקר מצא שצריכת 75 גרם של דבש העלתה את רמות הסוכר  ואת רמת האינסולין בדם בשעתיים מאז הצריכה אולם צריכת 75 גרם של סוכר גרמה לעלייה ניכרת יותר של רמות הסוכר והאינסולין בדם. אצל חולי סוכרת מסוג 2 לדבש יש פחות השפעה על רמות הסוכר בדם מאשר לגלוקוז טהור. גם אצל חולי סוכרת מסוג 1 נמצא כי השפעת צריכת דבש על רמות הסוכר בדם הייתה פחותה בהרבה מהשפעת צריכת גלוקוז או סוכר לבן.

תועלות בריאותיות נוספות של דבש

כאשר לוקחים בחשבון שסוכרת היא הפרעה מטבולית, כל מאכל שיכול לשפר את הבריאות המטבולית יכול גם להשפיע על איזון הסוכרת. הדבר יכול להסביר למה דבש יכול להועיל לצד תרופות הסוכרת:

  • דבש כהה מכיל נוגדי חמצון.
  • משפר את רמת הכולסטרול – מוריד את רמת ה-LDL, מפשר את ה-HDL, ומפחית את סמני הדלקת.
  • אמנם זו לא תועלת מטבולית, אבל הדבש תורם לבריאות העור כאשר מורחים אותו על העור. הוא הורג חיידקים ומקצר את זמן החלמת פצעים.

צרכו כמות קטנה וקבלו יותר טעם

אחת התועלות העיקריות של דבש עבור אנשים עם סוכרת עשויה לנבוע מהטעם המרוכז שלו. פירושו של דבר הוא שניתן להוסיף כמות קטנה יותר של דבש מבלי לפגום בטעם. מומלץ לאנשים עם סוכרת לנהוג בדבש כמו שהם נוהגים בסוכר, למרות התועלות הבריאותיות המוכחות שבדבש. יש גם לספור את הפחמימות שבדבש ולהכניסן לחישוב היומי. כף של דבש מכילה 17 גרם פחמימות.

דיאטנית DMC מוסיפה את התייחסותה לדבש:

חשוב לזכור כי למרות המחקר על הדבש ולמרות שבאופן כללי לדבש יש אינדקס גליקמי נמוך יותר מסוכר (כך שהוא אמור להעלות פחות את רמת הסוכר בדם), לכל אדם יש אינדקס גליקמי אישי משלו. המשמעות היא שעבור חלק מהאנשים הדבש יכול להעלות את רמת הסוכר לרמה גבוהה, גם יותר מהסוכר, כיוון שזו תגובתם האישית. ממליצה לכל אחד שאוהב דבש, לטעום מעט ממנו בסעודת החג, ועבור אלו שרוצים לאכול דבש על בסיס יומי וקבוע מומלץ לבדוק עם מד סוכר ביתי כיצד משפיע הדבש על רמות הסוכר שלכם בדם. במידה ושמתם את הדבש בכוס שתייה חמה או שרק ליקקתם כפית דבש, ניתן לבדוק את רמת הסוכר כבר תוך חצי שעה ולבחון האם ישנה עלייה משמעותית של הסוכר או לא. זכרו את הסיסמה – ניתן לאכול הכל אך במידה!

למאמר באנגלית

למאמר נוסף באנגלית