לוקחים את הסוכרת שלך באופן אישי

  הרצל רוזנבלום 6, מתחם סי אנד סאן, ת"א

לשנה מתוקה או מומתקת?

מחקר חדש מגלה: משקאות ומאכלים דיאטטיים למעשה גורמים לעלייה במשקל ולסוכרת, אולם הוויכוח עדיין נמשך

משקאות דיאט ומאכלים דיאט למעשה עלולים לגרום לעלייה במשקל ולהופעת סוכרת בגלל שהמוח לא מצליח לפענח נכונה את מספר הקלוריות ולכן מאט את פעילות  המטבוליזם, כך טוען מחקר חדש שראה אור בעיתון המדעי החשוב Current Biology.

חוקרים מאוניברסיטת ייל בארה"ב גילו כי הגוף מפסיק לשרוף אנרגיה ממזון אם קיימת 'אי התאמה' בין הטעם המתוק של המזון או המשקה וכמות הקלוריות הממשית שבהם.

בטבע, מתיקות משדרת אנרגיה וככל שהמזון או המשקה מתוקים יותר כך עולה כמות הקלוריות שהמזון או המשקה מספקים. לכן המוח שלנו מתוכנת לקבל את ההנחה שמתיקות ומספר קלוריות הולכים יד ביד. כאשר זה אינו המצב, המוח 'מתבלבל', והוא חושב שיש פחות קלוריות לשרוף.

המדענים אומרים שזה יכול להסביר מחקרים קודמים שהציעו כי ממתיקים מלאכותיים עלולים להעלות את רמות הסוכר וייתכן שגם לגרום לסוכרת. "קלוריה אינה קלוריה," אומרת דנה סמול (Dana Small), פרופ' לפסיכיאטריה בביה"ס לרפואה של אוניברסיטת ייל. "ההנחה היא שכמות גדולה יותר של קלוריות גורמת למטבוליזם שלנו לעבוד יותר ולמוח להגיב עליהן היא שגויה. קלוריות הן תמיד מחצית מהמשוואה – והתחושה של מתיקות היא חלקה השני של משוואה זו. הגוף שלנו התפתח כדי לנצל ביעילות את מקורות האנרגיה הזמינים בטבע. האוכל שאנחנו צורכים עכשיו מאופיין במקורות אנרגיה שהגוף שלנו לא הכיר בעבר.  כאשר טעם מתוק ואנרגיה אינם תואמים זה לזה (טעם מתוק מאד ומספר קלוריות דל), התהליך המטבולי פועל על פחות אנרגיה והוא חלש יותר, או שמידע לא מדויק מגיע למוח. כל אחת משתי אפשרויות אלה משפיעה על הבריאות המטבולית."

לצורך מחקר זה, המדענים ערכו סקירות מוח ל-15 אנשים כאשר הם שתו משקאות דיאט, והשוו אותן לסקירות מוח שנעשו כאשר הם שתו משקאות רגילים. הם גם ניטרו את כמות האנרגיה שנשרפה על ידי הגוף בתהליך העיכול.

התברר, שכאשר נמצאה 'אי התאמה' בין הטעם המתוק למספר הקלוריות – כמו שקורה לעיתים קרובות במשקאות דיאט או במאכלים דיאט – הקלוריות שנצרכו נכשלו בהפעלת המנגנון המטבולי של הגוף. גם מסלולי הפיצוי במוח לא חישבו נכונה את הקלוריות שנצרכו, מה שעלול לגרום לדרישה לאנרגיה ולאכילה נוספת.

בתגובה למחקר זה, דומיניק דוואיר (Dominic Dwyer), פרופ' לפסיכולוגיה באוניברסיטת קרדיף בבריטניה, אמר: " לדעתי, מחקר הזה מרמז כי 'אי ההתאמה' בין מספר הקלוריות לטעם המתוק מפריע למטבוליזם של הקלוריות בדרך שיכולה לגרום להשפעה רעה של הוספת משקל, סוכרת, מחלות לב, ועוד. אולם קביעת הקשר שבין הקלוריות הלא מעובדות לבין בריאות מטבולית מצריכה מחקר נוסף.
ההשלכה החשובה ביותר של מחקר זה הוא התייחסות לגורל הקלוריות שנצרכו בתנאים של 'אי התאמה'. הן לא עברו תהליך מטבולי יעיל בזמן העיכול ולכן הן יעובדו מאוחר יותר ו/או יאוחסנו, כל אחת משתי האופציות מובילה להשמנה ולהפרעה מטבולית."

טאם פריי (Tam Fry) מהפורום הלאומי להשמנה הוסיפה: " די במחקר זה לשכנע כל אחד מאתנו שמרכיבים מלאכותיים, בין אם במזון או במשקה, יכולים להזיק למערכות הגוף אף אם הם נתפשים כבריאים. הם יכולים להיות נטולי קלוריות, אבל לא נטולי תוצאות רעות, וסוכרת היא אחת מהן."

נאוויד סאטאר (Naveed Sattar), פרופ' למטבוליזם באוניברסיטת גלזגו אמר:" לא קיימות עדיין הוכחות ניצחות ששתיית משקאות דיאט מזיקה לאנשים ובאותה שעה ידוע שקיימות הוכחות חזקות ועקביות לכך ששתיית משקאות ממותקים קשורה בסיכון מוגבר לפתח סוכרת. בסך הכול, עצתי לאנשים להחליף את שתיית המשקאות עתירי הסוכר במים אבל אם זה לא אפשרי, שתיית משקאות דיאט היא בכל זאת בחירה טובה יותר למניעת עששת השן. האם משקאות דיאט גם מסייעים להפחתת משקל או שהם בעלי תועלות אחרות, זה עדיין לא ברור לגמרי ונדרש מחקר ארוך טווח שעדיין לא בוצע."

מנגד, טום סנדרס, (Tom Sanders) פרופ' לתזונה ודיאטה מקינגס קולג', בלונדון מוסיף: "אנליזה של המחקרים שבהם נבדקה החלפת הסוכר בממתיקים מלאכותיים במשקאות הראתה כי יש מידה מסוימת של הפחתת משקל. אולם עלייה במשקל בוודאי אינה נגרמת משתיית משקאות ממותקים בממתיקים מלאכותיים."

דיאטנית DMC מוסיפה את התייחסותה לנושא:

תחום הממתיקים מלאכותיים הוא אחד הנושאים השנויים ביותר במחלוקת בתחום התזונה ולחלוטין לא קיים לגביו קונצנזוס. מחקרים שונים בתחום מראים תוצאות שונות בעיקר בעקבות השונות האישית בין אנשים והשונות במיקרוביום שלהם (אוכלוסיית חיידקי מערכת העיכול) אשר משחקת תפקיד משמעותי בתגובה האישית לממתיקים מלאכותיים. עד שיהיו בדיקות אישיות בהן נוכל לדעת כיצד גופינו מגיב לממתיקים השונים ולכמותם, אני ממליצה להגביל את השימוש בממתיקים השונים אשר מצויים בשתייה הדיאטטית או להגביל את השימוש בממתיקים בשתייה חמה. בשתייה הקרה ניתן לשתות בנוסף למים גם תה ירוק  קר או תה צמחים קר בטעמים שונים או פשוט להוסיף עשבי תיבול כמו לימונית, לואיזה ונענע למים. אל תתפתו להשתמש בסוכר במקום בממתיקים כיוון שסוכר בכמויות מסוימות מוכח כמזיק בוודאות לבריאות וכמובן לאיזון הסוכרת.

למאמר באנגלית