לוקחים את הסוכרת שלך באופן אישי

  הרצל רוזנבלום 6, מתחם סי אנד סאן, ת"א

מוצרי חלב וסוכרת

מוצרי חלב מכילים חלבונים וויטמינים והם משמשים מקור מצוין לסידן, שעוזר לבריאות העצם והשן. עם זאת, חלק ממוצרי החלב עלולים להכיל כמות גדולה של שומן רווי, ולכן מומלץ לבחור במוצרי חלב דלי שומן או לאכול במתינות את אלו המכילים אחוזי שומן גבוהים.

אנשים מבוגרים ובני נוער שצורכים כמות גדולה מדי של שומן מן החי עלולים לעלות במשקל ולסבול מרמות גבוהות של כולסטרול, שמגבירות את הסיכון לפתח מחלות קרדיו וסקולריות. לרוע המזל, סוכרת כשלעצמה מגדילה את הסיכון למחלות קרדיו וסקולריות, ולכן חשוב שסוכרתיים יבחרו באופציות דלות השומן וימנעו תוספת סיכון זו.

כמה ביום?

מומלץ לצרוך 2-3 מנות ביום ועבור טבעונים יש לדאוג להשלמת הסידן והחלבון בעיקר ממזונות צמחיים.

מהי מנת חלב?

  • כ-200 מ"ל חלב
  • גביע קטן של יוגורט
  • שתי כפות גבינת קוטג'
  • 30 גרם גבינה

 

מהי הבחירה הנכונה?

חלב

מומלץ לצרוך חלב המכיל עד 3% שומן. בחלב מלא: 64 קלוריות ל-100 גרם, 3.6 גרם שומן, 2.3 גרם שומן קווי, 4.7 גרם פחמימות, 4.7 גרם מתוכם מסוכר, 0.1 גרם מלח. בחלב 1%  שומן 43 קלוריות ל-100 גרם, 1 גרם שומן, 0.7 גרם שומן רווי, 4.9 גרם פחמימות, מתוכן 4.9 גרם מסוכר, 0.1 גרם מלח.

גבינה

גבינות עלולות להיות עשירות בשומן ובמלח, לכן מומלץ לשים לב לאחוזי השומן שבגבינות (ולהעדיף גבינות המכילות עד 5% שומן), לכמות הנתרן (המלח) ולגודל המנה הנאכלת. גודל המנה המומלצת היא כתלות בכמות הנאכלת לאורך כל היום. גבינות כמו: צ'דר, ברי, רוקפור ואדם מכילות כמות גבוהה של שומן: כ-20-30 גרם ל-100 גרם מוצר.

גבינות עלולות להכיל כמות גדולה של מלח. מעל 1.5 גרם (1500 מ"ג) מלח ל-100 גרם מוצר נחשב למוצר עתיר מלח, אך גם גבינות המכילות כ-700-900 מ"ג נתרן ל-100 גרם יתרמו לכם כמויות מלח עודפות לתפריט. צריכה גבוהה של מלח אינה בריאה ועלולה לגרום לעלייה בלחץ הדם.


האם אכילת יוגורט מונעת סוכרת מסוג 2?

מחקר שפורסם ב-2014 בדק את הקשר שבין אכילת יוגורט והסיכון לפתח סוכרת מסוג 2 ומצא כי אנשים שאכלו כמות גדולה של יוגורט הפחיתו את הסיכון לסוכרת מסוג 2. עם זאת, משך המחקר ומספר הנבדקים היו קטנים מכדי להוציא מסקנה חד משמעית, למרות זאת פרסומים על התועלות באכילת יוגורט המופיעים חדשות לבקרים באמצעי תקשורת רבים.

איזו השפעה יש לצריכת מוצרי חלב על רמות הסוכר בדם?

האינדקס הגליקמי מצביע על מזונות שמעלים את רמת הסוכר בדם במהירות, במתינות או באיטיות. בחינת האינדקס הגליקמי של מאכלים יכולה לשמש כלי יעיל לניהול הטיפול העצמי בסוכרת. פחמימות נעכלות ונספגות בקצב שונה, והאינדקס הגליקמי מראה באיזה קצב הן משפיעות על רמות הסוכר בדם. לחלב ולמוצרי חלב בדרך כלל יש ערך גליקמי נמוך בגלל ההשפעה המתונה של הלקטוז (הסוכר הטבעי שבחלב), בנוסף להשפעה של חלבון החלב, שגורם להאטה בקצב התרוקנות מערכת העיכול. יחד עם זאת, במוצרי חלב ניגרים כמו חלב, ריוויון ויוגורטים כמות הלקטוז גבוהה יותר בהשוואה לכמותו בגבינות הקשות ולכן מוצרי חלב ניגר יכולים להשפיע משמעותית יותר על הסוכר בהשוואה לגבינות השונות וכמובן כתלות בכמות הנצרכת.

האם מומלץ לילדים לצרוך מוצרי חלב דלי שומן?

לילדים יש לתת חלב מלא ומוצרי חלב מחלב מלא עד גיל שנתיים בגלל שהם עלולים שלא לקבל את כל הויטמינים החשובים והדרושים להתפתחותם ממוצרי חלב ומחלב רזה.  

 

למאמר באנגלית