לוקחים את הסוכרת שלך באופן אישי

  הרצל רוזנבלום 6, מתחם סי אנד סאן, ת"א

מזונות על במחירי על

מזונות על, או באנגלית Super food, הם מזונות בעלי ערך תזונתי גבוה וצפיפות תזונתית גבוהה. כלומר, הם מכילים ויטמינים, מינרלים, סיבים תזונתיים, נוגדי חמצון ועוד, ולכן נחשבים כמזונות בריאים. מזונות העל הם אטרקטיביים ונוצר להם שם של מוצרים שחייבים לרכוש על מנת לשפר את הבריאות או לשמר את הנעורים. כל אחד צורך אותם מסיבותיו הוא. דוגמאות למזונות כאלה הם: גוג’י ברי, זרעי צ’יה, , קייל, אצת הספירולינה ועוד. מחירי המזונות המתויגים כמזונות על הוא גבוה ואינו מתאים לכל כיס.

קיים מדד הקרוי Oxygen Radical Absorbance Capacity- ORAC- והוא מדרג את מספר נוגדי החמצון במזונות שונים. ככל שהמספר גבוה יותר כך כמות נוגדי החמצון גבוהה יותר. נוגדי החמצון, המכונים גם אנטיאוקסידנטים, הם חומרים אורגניים שתפקידם העיקרי בגוף הוא לנטרל ולמנוע את הנזק שנגרם על ידי רדיקלים חופשיים (תוצרי הלוואי של תהליכים שמתרחשים באופן טבעי בגופנו, פוגעים בתאים בריאים וגורמים לנזקים שונים). נוגדי החמצון מסייעים בעיכוב תהליכי הזדקנות, מניעת מחלות, ומעודדים פעילות מערכת החיסון. כולנו היינו מעוניינים בזה, ברור!!

העניין הוא, שיצרני מזון העל מנצלים את ההזדמנות הזו וגובים מחירים מופקעים על מזונות או תוספים אלו, מה גם שיש מחקרים שהראו כי כמות גדולה ועודפת של אנטיאוקסידנטים לא רק שלא תעזור, אלא אף יכולה להיות מזיקה לבריאות. הכוונה היא רק לתוספי תזונה ולא לנוגדי החמצון שמקורם באוכל.

אז מה אני אומרת פה בעצם? ידוע כי בתזונה הבסיסית ביותר הכוללת מגוון ירקות, פירות ותבלינים, יש אף יותר נוגדי חמצון בהשוואה למזונות הנקראים בפי הציבור מזונות על. כך למשל בכרוב סגול, בברוקולי ובתפוח עץ יש יותר נוגדי חמצון בהשוואה לקייל שהפך לפופולארי מאוד לאחרונה. בשוקולד מריר ובאגוזי פקאן יש יותר נוגדי חמצון מאשר בזרעי הצ’יה ובפלפל השחור ובג’ינג’ר יש יותר נוגדי חמצון בהשוואה לגוג’י ברי. התבלינים המצויים בכל בית כמו כורכום טחון, אורגנו מיובש, קינמון וציפורן טחון מתהדרים בכמות גדולה ביותר של נוגדי חמצון!!

להלן טבלה ובה כמות נוגדי החמצון (מדד ORAC):

המזון כמות נוגדי החימצון ב100 גרם מזון
קייל 1770
כרוב סגול 2496
ברוקולי 3083
תפוח עץ 3998
זרעי צ’יה 10250
אגוזי פקאן 17940
שוקולד מריר 20823
ספירולינה 24000
גוג’י ברי 25300
פלפל שחור 27600
ג’ינג’ר 28800
מאקי ברי 75000
זרעי כמון 76800
קקאו 80933
כורכום טחון 159227
אורגנו מיובש 200129
קינמון 267526
ציפורן טחון 314446

הנתונים מבוססים על אתר ה- USDA

המלצת הדיאטנית – הקפידו על ההמלצה הבסיסית ביותר בתזונה והיא אכילה מאוזנת ומגוונת! הקפידו לצרוך ירקות ופירות בחמישה צבעים שונים, השתמשו במגוון תבלינים לתיבול ובישול וכממתק אכלו את השוקולד המריר המכיל אחוזים גבוהים של מוצקי קקאו או הכינו לעצמכם משקה על בסיס קקאו. אין כל יתרון ברכישת המוצרים היקרים אשר יצא להם שם של מזון על.

עינת מזור בקר,

דיאטנית קלינית מומחית לסוכרת