לוקחים את הסוכרת שלך באופן אישי

  הרצל רוזנבלום 6, מתחם סי אנד סאן, ת"א

מי הזיז את הגבינה שלי? התמודדות עם שינוי הרגלים במחלת הסוכרת

סוכרת מסוג 1 היא מחלה כרונית, שטרם נמצא לה מרפא. עם זאת, אנו יודעים היום שבעזרת הטיפול הנכון וקיום אורח חיים נכון ומאוזן, אנשים סוכרתיים יכולים לנהל את הסוכרת ולחיות לצידה חיים מלאים עד 120. באשר לסוכרת מסוג 2, לעיתים (כתלות במצב המטופל) שינוי תזונתי ופעילות גופנית לבדם עשויים לחולל מהפכה ואף להחזיר את המצב לקדמותו, עם המשך מעקב רפואי צמוד. במקרים אחרים, נדרשת התערבות רפואית גדולה יותר הכוללת גם נטילת תרופות ו/או אינסולין, אך גם במקרים אלו, הקפדה על הטיפול תוביל לאיזון הסוכרת, ותאפשר חיים פעילים ונורמטיביים.

לכל אדם נתונה יכולת בחירה בכל שלב ושלב בחייו, וגם כשפוגש במחלה כרונית כמו סוכרת, יש בכוחו לשנות את דרך התנהלותו. על ידי שינוי של תפיסת המציאות, ניתן, לעיתים רבות,  להשפיע עליה ואף לשנותה.

איך נלמד לאזן אם לא נדע לנהל?

מחלת הסוכרת כשרובה ככולה בעלת אופי של ניהול עצמי, מצריכה שינוי בהרגלי תזונה, התנהלות נכונה, מחויבות, אחריות וכו'.

כדי להתמודד עם הסוכרת יש לעבור תהליך של איזון, אבל לא רק של רמות הסוכר, כי אם איזון רגשי, תזונתי ותנועתי. חשוב לזכור כי ידע לבד אינו מוביל לשינוי. ניהול רגשות שליליים, כעסים, סטרס ומתח עוזרים מאד לאיזון בשילוב מודעות לתזונה ולפעילות גופנית.

חיזוק ההערכה העצמית גם הוא הכרחי מאחר ובה גלומים יכולותינו, כושר ההתמדה והנחישות, התורמים לביצוע שינוי, במיוחד כש"מזיזים את הגבינה שלי" בעל כורחי וללא בחירתי.

תהליך הקניית הכלים לניהול  סוכרת כרוך בחשיפת תבניות חשיבה בסיסיות של הסוכרתי והחלפת תבניות חשיבה ישנות בתבניות חשיבה מקדמות. אצל מרבית האנשים קיימת נטייה אינטואיטיבית לחשוב שמצליחנות הינה תכונה אישיותית ולכן לא ניתנת לשינוי. כשסוכרת פוגשת אותך בפעם הראשונה אתה מרגיש חסר אונים ונטול יכולת שליטה, עד לרגע שאתה מבין שאפשר גם אחרת וכן בהחלט ניתן לאזנה במקסימום גם אם מדובר ב-T1. אם נאמין בעצמינו, נפעל בהתמדה ונחישות, נסתגל לתנאים קיימים וניקח אחריות, האיזון לא יאחר להגיע.

רובנו חיים רוב הזמן בתוך אזורי הנוחות שלנו. נוח לנו למשל לאכול בצורה לא מאוזנת עתירת קלוריות ודלת איכות, ואחד השינויים הראשונים שעל סוכרתיים להפנים וליישם הוא לחלק  את המזון לשתי קבוצות: ישנם דברים שאוכלים וישנם דברים שלא אוכלים.

כדי לפרוץ את אזורי הנוחות אין צורך במהפכות גדולות או בשינוי קיצוני של כל הרגלי החיים. ניתן, רצוי ומומלץ לעשות זאת בצעדים קטנים, לא מאיימים, כאלו שמצד אחד ניתן להטמיע בתוך ההרגלים החדשים, ומצד שני שוברים את אזורי הנוחות ולוקחים את אלו שמעיזים לשנות – לדרך חדשה. טובה יותר. מאוזנת יותר.

לפניכם מספר טיפים חשובים להתמודדות עם שינויים, שיעזרו לכם לפרוץ את אזורי הנוחות שלכם ויגרמו לכם להרגיש מסופקים, שמחים ומאוזנים יותר:

  1. אמצו הרגלי הליכה 3-4 פעמים בשבוע. לא צריך יותר.
  2. התרגלו לסדר יום מסודר ומתוכנן מראש.
  3. התרחקו מאמירות מסוג: "אין לי מזל", "זה הגורל שלי", הן אמירות מקבעות ולא מקדמות.
  4. אל תקפצו גבוה ורחוק מידי – בחרו לכם יעד קטן עד לבדיקה הבאה של ההמוגלובין המסוכרר שלכם ועימדו בו, ואם לא הצלחתם המשיכו בנחישות והתנהלו נכון.
  5. החליטו כיצד אתם שוברים את אזור הנוחות, כיצד אתם משנים משהו בהתנהלות הלקויה.
  6. אמצו לעצמכם הרגל חדש ואל תמהרו להוסיף עוד אחד עד שתהיו בטוחים שנפטרתם מההרגל הישן, השלילי, והטמעתם את ההרגל החדש.

 

מסקנה – לפעמים טוב ש"יזיזו את הגבינה שלכם" כי רק כך תגלו יכולות הטמונות בכם שלא ידעתי על קיומן, טרם התגלתה הסוכרת, ואלו יזניקו אתכם קדימה ואף ישפיעו על כל תחומי החיים שלכם.

כדי לאזן את הסוכרת צריך ללמוד לנהל אותה! חד משמעית!

 

בהצלחה!

ד"ר סמדר מייזלס (PHD), יוזמת ומנהלת המכון לניהול סוכרת במרכז DMC

אתר: smadar-coach.co.il