לוקחים את הסוכרת שלך באופן אישי

  הרצל רוזנבלום 6, מתחם סי אנד סאן, ת"א

האם ניתן לרפא סוכרת מסוג 2 במהירות ולתמיד?

ארגון הבריאות העולמי הגדיר את הסוכרת כמחלה כרונית. מקובל לחשוב שמי שאובחן כסוכרתי יישא איתו את המחלה לשארית חייו, אולם מחקרים שונים שנעשו בשנים האחרונות מציגים תוצאות אחרות ומציעים גישה שונה למחלה.

מחקר בריטי מצא כי אפשר לרפא את המחלה על ידי דיאטה קפדנית שבה צורכים רק 600 קלוריות ביום למשך חודשיים.

סוכרת סוג 2 נגרמת בין היתר על ידי עודפי שומן בכבד ובלבלב. צריכה עודפת של קלוריות מובילה להצטברות שומן בכבד. כתוצאה מכך, הכבד לא מגיב טוב מספיק לאינסולין ומייצר גלוקוז. עודף השומן בכבד עובר ללבלב ופוגע בתאים המייצרים אינסולין.

לדברי עורך המחקר, פרופ' רוי טיילור מאוניברסיטת ניוקסל, הפחתה של גרם שומן מהלבלב בעזרת הדיאטה עשויה לגרום לייצור מחדש של אינסולין בלבלב בצורה תקינה, כך שמחלת הסוכרת הופכת להיות הפיכה.

המחקר מומן על ידי ארגון בריטי לחקר סוכרת והשתתפו בו 30 חולים שצרכו במשך חודשיים 600 קלוריות בכל יום בעזרת שלושה שייקים דיאטטיים וכ־240 גרם ירקות. הנחקרים איבדו בממוצע 15 ק"ג. 12 משתתפים שהיו חולים בסוכרת פחות מעשר שנים הצליחו להבריא ממנה. הדמיית MRI של הלבלב שלהם חשפה שרמות השומן ירדו מרמה גבוהה לרמה נורמלית, וכתוצאה מכך השתקמה היכולת של גופם לייצר אינסולין. כתוצאה מכך, רמות הסוכר לאחר הארוחה השתפרו באופן מתמיד. במחקר נמצא שאפילו הפחתה של גרם אחד מהשומן שבלבלב הובילה לשינוי בריאותי.

מחקר זה מדגיש פעם נוספת את ההשפעה המכרעת שיש לתזונה על סוכרת מסוג 2 ועד כמה הדגש בטיפול חייב להתחיל משינוי תזונתי. יחד עם זאת, מחקר זה מאוד קיצוני ולא ניתן להתמיד בו לאורך זמן, מה גם שאינו בריא כיוון שבסך קלורי נמוך כל כך לא ניתן לקבל את כל מרכיבי התזונה הנחוצים לגוף.

האם אפשר לעצור את התהליך הסוכרתי?

"בסוכרת מסוג 2 בשלבים הראשוניים לאחר האבחון, ברבים מהמקרים, הלבלב מתפקד חלקית. הוא מייצר אינסולין אך לא באופן מלא", מסביר פרופ' חוליו ויינשטיין, מנהל יחידת סוכרת במרכז הרפואי וולפסון ורופא סוכרת בכיר במרכז DMC. "בחלק מהמקרים קצב הרס התאים מהיר יותר או מתחיל מוקדם יותר. בחלקים אחרים מאבחנים מצב בו מספר תאי בטא קטן מדי והמצב בלתי הפיך. אבל אצל רבים, כשיש עדיין ייצור של 20-30% מתאי בטא מתפקדים המיוצרים בגוף בריא, כלומר מייצרים אינסולין, עוד ניתן להשפיע על היכולת לייצר מספיק אינסולין. המשמעות היא שהמצב הפיך ואפשר לטפל בבעיה עצמה, לפני פתרון באמצעות תרופות".

הפוגה, עצירה או ריפוי?

אז המחקרים והטיפולים מראים שניתן לעצור סוכרת מסוג 2.  אבל מהי משמעות העצירה?  האם מדובר בהפוגה או בריפוי?

"לעולם הרפואה עדיין אין תשובות בעניין", אומר פרופ' ויינשטיין. "אני מכיר ומטפל באנשים שתפסו את המחלה בזמן, ושנים ארוכות שומרים על משקל ומקפידים על תזונה, ומצליחים לשמור על איזון ללא צורך בטיפול תרופתי. המעקב אחריהם יכול להגיע לפעם בשנה בלבד. ועדיין, אני לא יכול לומר להם שהם לא חולים. כי ברגע שיישברו – ומאוד קל להישבר בפיתויים של העולם המערבי – ומשהו באיזון יפגע, הסוכרת תבוא לידי ביטוי. זאת נוסף לתהליך ההזדקנות הרגיל, שידרדר את תהליך ייצור האינסולין עם הזמן. אי אפשר להוריד לרגע את האצבע מהדופק.מול מטופלי אני מעדיף להשתמש במושגים של הפוגה, נסיגה או הפסקה".

כך או כך, ידוע שסוכרת לא מאוזנת לאורך שנים עלולה לפגוע בכלי הדם המגיעים לעיניים , לרגליים, ללב, לכליות ולכל האיברים למעשה. האם לא כדאי לעשות כל מה שצריך כדי לבדוק האם ניתן "להפוך" את הסוכרת ולהגיע למצב של הפוגה או איזון מקסימלי לפי המלצות הרופא?

להלן 10 כללי זהב לאיזון סוכרת מסוג 2 למשך שארית החיים:

  1. קצצו בכמויות הפחמימות. לפי ADA (ארגון הסוכרת האמריקאי) אכלו עד 1/4 צלחת של פחמימה בכל ארוחה. שאר הצלחת צריכה להתבסס על ירקות ומנת חלבון. זכרו, אכילה מבוקרת של פחמימות היא הדרך היחידה לאזן את רמות הסוכר בדם.
  2. אכלו 3 ארוחות ביום. מחקרים הראו שלאכילת 3 ארוחות ביום לעומת 6 ארוחות ביום יש יתרון מבחינת איזון הסוכר והמשקל. המשמעות היא שההמלצה מן העבר לפיה כדאי לאכול 3 שעות כבר אינה תקפה. הקשיבו לגוף ואכלו כאשר אתם באמת רעבים.  אם אתם זקוקים לארוחות קטנות לעיתים קרובות זה בסדר, אכלו לפי צרכי הגוף האישיים שלכם ולא לפי כללים מוכתבים מראש.
  3. אכלו בבוקר ארוחה גדולה, בצהריים ארוחה בינונית ובערב ארוחה קטנה – צורת אכילה כזו הוכחה שמסייעת בהפחתת רמות הסוכר לאורך היום, בירידה במשקל ובשיפור מדדים נוספים.
  4. צומו לסירוגין אך רק בליווי תזונתי אישי. צומות לפרקי זמן קצרים הוכחו כמשפרים את רגישות התאים לאינסולין ויכולים להוות טקטיקה נוספת בדרך לאיזון הסוכר. ישנם מספר פרוטוקולים של צומות למשל צום לילה ארוך שנעשה על בסיס יומי ועד לצום של יום שלם שנעשה אחת לשבוע וכולל אכילה מועטה באותו יום. שבו עם הדיאטנ/ית שלכם ושאלו אותם על הנושא.
  5. אכלו מזון טבעי עד כמה שניתן. מזון מתועש וארוחות מוכנות (מזון מהיר) מכילים כמויות גדולות של מלח, סוכר, שומן שאינו בריא ותוספים תעשייתיים נוספים. מזון מעובד נקשר בעשרות מחקרים כמגדיל את הסיכון ללקות במחלות שונות. התארגנו מראש עם מזון טרי, בשלו אחת למספר ימים והקפיאו לכם חלק מהמנות.
  6. הימנעו משתיית משקאות ממותקים כולל מיצי פירות. אלו מכילים כמות גדולה של סוכר וקלוריות, אינם משביעים וקשורים להתפתחות מחלות שונות.
  7. היו פעילים בכל יום. הפעילות הגופנית מסייעת בהכנסת הסוכר לתוך התאים במנגנון מיוחד. ניתן לדמות את הפעילות לאחת התרופות היעילות אשר מטופלת בו זמנית בהפחתת הסוכר, לחץ הדם, השומנים, משפרת את מצב הרוח והרשימה עוד ארוכה. מומלץ לבנות תכנית פעילות ולשריין מראש זמן פנוי ביומן לכך. תמיד העדיפו להגיע לאן שאתם רוצים בהליכה ולא בנסיעה. השתמשו במדרגות ולא במדרגות הנעות או במעלית. הדרך הטובה ביותר להתמיד בפעילות הגופנית היא זו שאתם נהנים ממנו. עם הזמן זה יהפוך להרגל בריא ונעים.
  8. בדקו את רמות הסוכר שלכם מספר פעמים ביום. מודעות לרמות הסוכר שלכם תסייע לכם לקבל החלטות טובות יותר הקשורות לתזונה ולפעילות הגופנית לאורך היום. למשל, כאשר הסוכר גבוה תבינו שלא יהיה נכון לאכול פחמימות או לחילופין יהיה נכון לצאת להליכה קצרה בכדי להורידו.
  9. אל תתפתו לדיאטות קיצוניות שקשה להתמיד בהן. שפיות ומידתיות הן שם המשחק. ישנן מספר סגנונות אכילה אשר כוללות הימנעות מוחלטת ממזונות מסוימים. בדקו עם עצמכם האם הן מתאימות לכם, האם אתם רואים את עצמכם מתמידים בדיאטות האלו לאורך זמן? חשוב למצוא את הדרך הנכונה עבורכם.
  10. למדו להירגע – סוכרתיים רבים חווים תחושת חרדה ולחץ בעקבות הסוכרת. לחץ וסטרס מעלים את רמות הסוכר בדם, פוגעים בסבילות לגלוקוז, מגבירים את העמידות האינסולין ומשפיעים על לחץ הדם. זהו מעין מעגל סגור: סוכרת מגבירה את תחושת הלחץ, ולחץ מגביר את רמות הסוכר.

נסו לבצע תרגילי נשימה, תרגולי הרפיה של שרירים, מדיטציה או הקשיבו למוזיקה מרגיעה. נסו גם לשוחח על תחושות החרדה שלכם, ואם אינכם רוצים לדבר עם בני משפחה, נסו לשוחח על כך עם יועצים, פסיכולוגים או אנשי הצוות הרפואי שלכם.

בעריכת: עינת מזור-בקר, דיאטנית קלינית במרכז DMC

למאמר המקורי באנגלית

Call us!