לוקחים את הסוכרת שלך באופן אישי

  הרצל רוזנבלום 6, מתחם סי אנד סאן, ת"א

האם פירות הדר מותרים לסוכרתיים?

כמה מילים על פירות לסוכרתיים:

רוב ההמלצות התזונתיות לסוכרתיים מציעות לאכול שפע של ירקות לצד כמות מוגבלת של פירות. הקווים המנחים התזונתיים העכשוויים ממליצים לאנשים עם סוכרת לצרוך מספר מנות של פירות ביום, בדומה לאוכלוסייה הכללית.
חלק מהסוכרתיים נוטים להגביל את צריכת הפירות, עקב תכולת הסוכר שבהם. עם זאת, מחקרים הוכיחו כי כאשר הפרי נאכל שלם, לסוכר שלו יכולה להיות השפעה פחותה יחסית על רמות הסוכר בדם.

פירות הדר וסוכרתיים:

פירות הדר מהווים מאגר עשיר לוויטמינים, מינרלים ופלבנואידים. פלבנואידים הינם נוגדי חמצון אנטי דלקתיים. יש הנוהגים לכנותם כוויטמין P. תרכובות אלו מסייעות בזרימת הדם, במלחמה בנגיפים, מצבי דלקת ובאלרגיות, ולפי מחקרים יכולים לסייע גם באיזון רמות הסוכר בדם. היתרונות הבריאותיים נמצאים לא רק בתפוזים, אלא גם בשאר פירות ההדר כמו בלימונים, קלמנטינות ועוד.

הכל טמון בקליפה:

עיקר היתרונות הבריאותיים של פירות ההדר נמצא דווקא בקליפה. קליפת תפוז מכילה 136 מ"ג ויטמין C ל-100 גרם. הקליפה מכילה גם וויטמין A, B, סידן ואבץ. השכבה העליונה של הקליפה נקראת פלאבדו-Flavedo, ובה נמצא הריכוז הגדול ביותר של פלבונואידים.

תמציות הדרים הוכחו כנוגדי חמצון חזקים ונוגדי דלקת. הן לא רק מאטות את ספיגת הגלוקוז, אלא גם מעכבות את תהליך הובלת הגלוקוז דרך המעיים והכבד.

ערכים תזוניים במחצית תפוז (גדול)- 100 ג':

קלוריות: 47

מים: 87%

חלבון: 0.9 גרם

סך הפחמימות: 11.8 גרם

מתוכן סוכרים: 9.4 גרם

מתוכן סיבים: 2.4 גרם

התפוזים מורכבים בעיקר מפחמימות ומים. הפחמימות הן סוכרים פשוטים – כמו גלוקוז, פרוקטוז וסוכרוז, האחראיים לטעם המתוק של הפרי. אך למרות תכולת הסוכר שלהם, בקרב חלק גדול מהאנשים, לתפוזים יש אינדקס גליקמי נמוך – כלומר לאחר אכילתם רמת הסוכר תעלה במתינות, וזאת כנראה בשל תכולת נוגדי החמצון והסיבים הגבוהים שלהם.  ההמלצה לסוכרתיים מסוג 2 היא להעדיף פירות אשר באופן אישי מעלים להם רק במעט ובאופן מתון את רמת הסוכר בדם.

תפוזים הם גם מקור טוב לסיבים תזונתיים. תפוז אחד גדול (184 גרם) מכיל כ- 18% מהכמות היומית הנדרשת למבוגר. סיבים תזונתיים קשורים להשפעות בריאותיות מועילות רבות, כולל שיפור בתפקוד מערכת העיכול, ירידה במשקל, הפחתת כולסטרול ועוד.  

תפוזים הם מקור טוב למגוון רכיבי מזון כדוגמת, תיאמין, חומצה פולית ואשלגן, ובעיקר ויטמין C, אשר מסייע לשמור על המערכת החיסונית של הגוף, בעל תפקיד בריפוי פצעים ועוד. ההמלצה באשר לפירות הדר – כגון תפוזים, אשכוליות, פומלות ומנדרינות היא לאכול אותם בצורתם הטבעית ולא כמיץ. כיוון שבכל תפוז יש שווה ערך של 2-3 כפיות סוכר, כוס מיץ תפוזים יכולה להכיל כמות גדולה של סוכר כתלות במספר התפוזים שבה. כמות גדולה כזו של סוכר נספגת במהרה לזרם הדם כיוון שמדובר על נוזל ועקב העדר הסיבים התזונתיים שקיימים בפרי השלם אך לא קיימים במיץ. דרך נוספת למתן את רמת הסוכר בדם לאחר אכילת פרי היא לאכול חופן של אגוזים במקביל.

אל תשליכו את הקליפה

מכיוון שעיקר הכוח הבריאותי של פירות ההדר נמצא בקליפה, ישנם מספר דברים שתוכלו לעשות כדי למקסם את כוחם של ההדרים:

  • לאחר שטיפת הקליפה, ניתן להוסיף גרידת תפוז לשייקים, שיבולת שועל או דגני בוקר. ניתן להשתמש בגרידת הקליפה גם בזמן הבישול.
  • פרי הדר שניתן לאכול על קליפתו, הוא תפוז סיני.
  • אם אתם מקלפים פירות הדר, נסו לשמור כמה שיותר מהציפה, החלק הלבן שבו עשיר בסיבים תזונתיים, בעיקר בסיבים מסיסים שהבולט ביניהם הוא ה"פקטין". לסיבים אלו יש השפעה מיטיבה על פעילות מערכת העיכול, הגברת השובע  ואף יכולת להפחית את ספיגת הכולסטרול בגוףגם אם אינכם יכולים להשתמש בחלק מחלקי הקליפה, המשיכו לאכול פירות הדר על פי המינון המומלץ לכם על ידי הדיאטנית. כיום אנו נמצאים בעידן התזונה המותאמת אישית, כל אחד מאיתנו יכול להיעזר הן בדיאטנית אישית והן בטכנולוגיות החדשות לניטור רציף של רמות הסוכר כדי לדאוג לרמות סוכר מאוזנות.

עינת מזור-בקר, דיאטנית קלינית במרכז DMC

Call us!