לוקחים את הסוכרת שלך באופן אישי

  הרצל רוזנבלום 6, מתחם סי אנד סאן, ת"א

המלצות לסוכרתיים בעקבות נגיף הקורונה

בעקבות התפשטות נגיף הקורונה ברחבי העולם ובארץ, ובעקבות החמרת ההנחיות של משרד הבריאות ריכזנו עבורכם את המידע החשוב ביותר לאלו השוהים בבידוד.

שבועיים ריתוק לבית, אין ספק שמדובר באתגר חדש בחיים המודרניים שלנו שמתאפיינים בקצב מהיר וריבוי משימות, רובן מחוץ לבית.

אי אפשר לצאת להליכה, ללכת לשיעור התעמלות, לקניות, או להוריד את הכלב. אי אפשר אפילו ללכת למרפאה. השהייה במתחם סגור במשך שבועיים הינה חוויה מורכבת, כשחוסר הוודאות וחוסר התעסוקה עלולים לעורר תחושות של אי שקט, מתח ואפילו חרדה. מצד שני, יש שיגידו שהשהייה בבידוד יכולה להוות הזדמנות טובה לעשות סדר במחשבות, לעבוד על פרויקטים שלא מצאנו זמן לטפל בהם, ואפילו לנקות את הבית לפני פסח.

אז מה מומלץ לסוכרתיים הנאלצים לשהות בבידוד? הנה מספר טיפים שיעזרו לכם להתמודד:

  1. הקפידו על שגרת יום, על סדר יום קבוע ועל ארוחות מסודרות. אתם ממילא בבית, כך שהתירוצים של לחץ בזמן, פקקים וכו' פחות רלוונטיים.
  2. הגדירו מראש כללים לארוחות, לדוגמה: אכילה בישיבה ולא מול המסכים. מומלץ לחכות 4 שעות בין ארוחת הבוקר לארוחת הצהריים, בין ארוחת הצהריים לארוחת הערב, ו-12 שעות בין הערב לבוקר למחרת (ולהימנע ככל שאפשר מארוחות ביניים) ונסו להימנע מצריכה מיותרת של מזונות מעובדים.
  3. הצהירו בקול רם על הכללים שלכם. יש לזה שני אפקטים חשובים:

א. זה יגרום לכם להתחייב.

ב. חשוב להגביר את הווליום של הקול הבריא (כי אתם עלולים לשמוע קולות כמו "זה בלתי אפשרי לשמור על תזונה מאוזנת במצב הזה" וזה עלול להתגבר על הקול הפנימי הבריא).

  1. יש לכם זמן פנוי נכון? הכינו מתכונים בריאים. זה הזמן לנסות את המתכון ללחם טחינה או לפיצה מוצרלה. הכינו לעצמכם מלאי של מאכלים בריאים ותרופות לחודשים הבאים. חלק גדול מהמתכונים ניתן להקפיא לתקופה ארוכה קדימה. דמיינו איזו הקלה תהיה לכם לאחר החזרה לשגרה כשהמקפיא שלכם יהיה מלא בכל טוב עבורכם – בלחם טחינה או שקדים, בעוגיות בריאותיות, בתבשילי בשר / עוף וירקות וכדומה.
  2. אחד היתרונות הברורים בבידוד הוא האפשרות לישון כמו שצריך. נסו לשמור על תזמון שינה קבוע ובכך להעניק למערכת החיסון שלכם חיזוק. זכרו כי כל משקה המכיל קפאין יכול לפגוע בשינה שלכם, ולכן המעיטו בקפה, תה שחור ומשקאות דיאטטיים מוגזים המכילים קפאין מספר שעות לפני השינה.
  3. האויב הכי גדול של הבידוד הוא חוסר הפעילות. הקפידו על פעילות גופנית קבועה – פעילות גופנית, גם אם היא נעשית בחדר מבודד, תתרום לתחושת החיוניות ולמצב הרוח. ברשת יש לא מעט סרטונים המציגים תרגילים לביצוע בחדר – כמו תרגילי פילאטיס, כוח ועיצוב, ואפילו שיעורי זומבה, ריצה או אגרוף. נסו להקדיש לפחות 30 דקות ביום לאימון גופני.
  4. אתם מצוברחים או במתח מהתפשטות הקורונה? מתח וחרדה עושים פוגעים באיזון רמות הסוכר. עשו מדיטציה. גם תרגילי נשימה והרפיית שרירים מומלצים מאוד.
    ככל שתשמרו על תגובות רגשיות מאוזנות ועל תפריט בריא, גם רמות הסוכר שלכם יישארו מאוזנות.
  5. כשמתחשק לכם לנשנש הכינו משקה חם כמו חליטת לואיזה ונענע או מרק צח. ובכלל הקפידו על שתייה מספקת. יכול להיות שלא תרגישו צמא בשל חוסר פעילות ובשל השהייה במקום סגור. חבקו בקבוק של ליטר וחצי ושתו ממנו,  או הציבו קנקן מים מקושט (פלח לימון או תפוז ונענע). במידת הצורך ניתן להיעזר באפליקציות המזכירות לנו מתי לשתות.
  6. לוקחים טיפול תרופתי לסוכרת ובכל זאת  אתם מרגישים שיצאתם מאיזון הסוכרת? צרו קשר עם המרפאה ועם הרופא המטפל לקבלת ייעוץ והמלצות עדכניות, בהתאם לשגרה החדשה.
  7. לסוכרתיים – מומלץ שהמוצרים הבאים יהיו בהישג יד:
  • מד סוכר (גלוקומטר) +סטיקים + דוקרנים
  • מד וסטיקים לבדיקת קטונים במידת הצורך
  • גלוקוז זמין – בטבליות או בנוזל למקרים של היפוגליקמיה.
  • מלאי תרופות לחודש ימים לפחות.
  1. חשוב להקפיד למדוד את ערכי הסוכר בצורה רציפה, גם אם אתם בבית ומצליחים לשמור על סדר יום מאורגן.
  2. פעילויות נוספות לשעות הפנאי:
    נצלו את הזמן לכל התחביבים שבדרך כלל אין לכם זמן אליהם: להרכבת פאזלים ענק ­(בקשו מבני המשפחה או מחברים שירכשו אחד עבורכם ויניחו על מפתן הדלת) או קריאת ספרים.
    בחרו נושא שמעניין אתכם והעמיקו בו, עם סרטונים, הרצאות מקוננות, מאמרים, ספרים, כתיבת תוכניות לעתיד,ביצוען ועוד.

ועכשיו – קצת על הנגיף

נגיף הקורונה מופרש מדרכי הנשימה של אדם חולה בעיקר בעת עיטוש או שיעול. הטיפות הניתזות יכולות להישאף על ידי אנשים אחרים או לנחות על משטחים. אנשים אשר זמן קצר לאחר מכן יגעו במשטחים אלה ובהמשך יגעו בפה, באף או בעיניים של עצמם עלולים להידבק. טרם הוברר עד כמה המחלה מדבקת, אך בשלב זה נראה כי רמת ההדבקה דומה לפחות לזו של נגיף השפעת.

  • מומלץ להקפיד הקפדה יתרה על היגיינה ולהימנע מלחיצות ידיים.
  • מומלץ להקפיד על רחיצת ידיים, להימנע מנגיעות ללא צורך בעיניים, באף ובפה ולאוורר חדרים – גם אם בחוץ קר.
  • מומלץ להשתעל לתוך המרפק.
  • מומלץ לחטא את המשטחים כגון ידיות , רהיטים, ושירותים ובעיקר את הנייד.
  • חשוב להקפיד למדוד את ערכי הסוכר בצורה רציפה, גם אם אתם בבית.

תסמינים

במידה ומופיע אחד מן התסמינים הבאים: כאב גרון ו/או שיעול ו/או חום מעל 38 ו/או קוצר נשימה, או תחושה אופיינית לשפעת יש ליצור קשר טלפוני עם מוקד החירום 101 לקבלת הנחיות. במידת הצורך יגיע צוות רפואי לבדיקות מעבדה לביתכם ולהמשך טיפול, לפי החלטת הרופא.

הסיכון הינו בעיקר לבני 60 ומעלה, לאלו הסובלים ממחלות רקע כרוניות (כגון מחלות לב, סוכרת לא מאוזנת, יתר לחץ דם לא מאוזן, מחלות נשימתיות או דיכוי חיסוני).

עם זאת חשוב לזכור כי הסיכויים של מי שידבק בנגיף הקורונה להחלים הינם גבוהים בהחלט.

נכתב על ידי:

פרופ' איתמר רז, מנהל המרכז הרפואי DMC

עינת מזור, דיאטנית קלינית במרכז DMC

עדינה בכר, דיאטנית קלינית במרכז DMC

 

 

 

 

 

Call us!