לוקחים את הסוכרת שלך באופן אישי

  הרצל רוזנבלום 6, מתחם סי אנד סאן, ת"א

בפסח נהוג לאכול מאכלים רבים העשויים מביצה, מה עדיף חביתה או ביצת עין? כמה ביצים מותר לאכול ביום? ומה עמדת הסוכרת כלפיהן – כתבה עם ביצים.

האגודה האמריקאית לסוכרת מתייחסת לביצים כאל בחירה חכמה עבור אנשים עם סוכרת, וזאת בעיקר משום שביצה גדולה אחת מכילה בערך חצי גרם פחמימות, כך שניתן להניח שאכילת ביצה לא תעלה את רמת הסוכר.

עם זאת, ביצים עשירות בכולסטרול. ביצה גדולה אחת מכילה כ-200 מ"ג של כולסטרול, ועדיין קיים ויכוח בשאלה באיזו מידה הוא מזיק לבריאות.

הקפדה על רמות תקינות של כולסטרול חשובה אצל אנשים עם סוכרת בגלל שסוכרת עצמה מהווה גורם סיכון למחלות קרדיו וסקולריות. רמה גבוהה של כולסטרול מגדילה את הסיכון לפתח מחלה קרדיו וסקולרית. אולם בבחינת המקורות של כולסטרול נמצא כי לצריכת כולסטרול בתזונה אין השפעה כה עמוקה על הרמה בדם כפי שחשבו בעבר.

למרות שלאחרונה קיים שינוי בגישה לסיבות שגורמות לרמה גבוהה של כולסטרול, חשוב שאנשים עם סוכרת יהיו מודעים לעובדה שהדיון בנושא עדיין לא מוצה, ויצרכו כולסטרול במשורה במטרה למנוע עד למינימום את הסיכון למחלות לב.

התועלת שבאכילת ביצים

בביצה יש כ-7 גרם חלבון. ביצים הן גם מקור מצוין לאשלגן, שבריא למערכת העצבית ולשרירים. אשלגן גם מסייע לאזן את צריכת הנתרן בגוף, מה שמשפר את הבריאות הקרדיו וסקולרית.

בביצים יש חומרים מזינים רבים, כמו לוטאין – (פיגמנט אורגני) צהוב-כתום המשמש כנוגד חמצון טבעי וחזק. וכולין – ויטמין מקבוצת B שתפקידו העיקרי הוא סיוע בפירוק והעברת השומנים מהכבד, והוא גם חשוב לתפקוד המוח. בחלמון ביצה יש ביוטין, חומר חשוב לבריאות השיער, העור, והציפורניים, וגם ליצור האינסולין. ביצי חופש עשירות גם באומגה 3, שהוא שומן בריא עבור אנשים עם סוכרת.

ביצים אינן גורמות להשמנה באזור המותניים. בביצה גדולה אחת יש רק 75 קלוריות ו-5 גרם שומן, מתוכם רק 1.6 גרם של שומן רווי. ביצים ניתנות להכנה במגוון רב של דרכים. ניתן לשלב בהן עגבניות, תרד, או ירקות אחרים מה שיעשה את המאכל הזה בריא עוד יותר. למרות שביצים הן מאכל בריא, יש לצרוך אותן בתבונה, ולא להגזים.

ביצים וכולסטרול

לביצים בעבר היה "שם רע" בגלל שהן נחשבו עשירות מדי בכולסטרול. מאז השתנה הרבה. התפקיד של אכילת מזון עשיר בכולסטרול בהעלאת רמות הכולסטרול בדם, נתפס עתה כקטן יותר ממה שחשבו בעבר. היסטוריה משפחתית של רמות כולסטרול גבוהות משחקות תפקיד חשוב יותר מאשר כמות הכולסטרול הנצרכת מהמזון. חשוב גם לציין כי הסיכון הגדול ביותר לרמות הכולסטרול הוא מזון עתיר שומן טרנס ושומן בלתי רווי.

למרות זאת, לאנשים עם סוכרת מומלץ שלא לצרוך ביצים בהגזמה. ההמלצות הקיימות כיום מציינות תקרה של 200 מ"ג ליום של כולסטרול עבור אנשים עם סוכרת. אנשים ללא סוכרת או מחלת לב יכולים לצרוך עד 300 מ"ג ליום. ביצה גדולה אחת מכילה כ-186 מ"ג כולסטרול – כמעט כל הצריכה היומית המותרת. מחקרים טוענים כי צריכה גבוהה של ביצים עלולה להעלות את הסיכון לפתח סוכרת מסוג 2 ומחלות לב. למרות שהקשר עדיין אינו ברור, החוקרים סבורים כי צריכה גבוהה של כולסטרול, ממקור בעלי חיים, עלולה להגדיל סיכונים אלה.

מאחר שכל הכולסטרול מצוי בחלמון הביצה, ניתן לאכול את החלבונים ללא דאגה. במסעדות רבות ניתן לקבל חביתה מחלבונים בלבד, וכמובן שניתן להכין גם בבית תבשילים שמכילים ביצים רק עם חלבונים.

עם זאת, יש לזכור שחלמון הביצה מכיל חומרים מזינים רבים, כמו ויטמין A, כולין, אומגה 3 וסידן.

אז מה תאכלו לארוחת בוקר?

אם יש לך סוכרת, מומלץ להגביל את צריכת הביצים ל-3 בשבוע. אם אתה אוכל רק חלבוני ביצה, אתה יכול לאכול יותר. חשוב להיזהר עם מה שאוכלים לצד הביצים. ביצה אחת שאינה מזיקה יכולה להפוך לכזאת כשהיא מטוגנת בחמאה או בשמן בישול שאינו בריא. ניתן להכין ביצים עלומות (בתוך מים במיקרוגל). הבישול עצמו אורך פחות מדקה ולא נדרשת תוספת שומן כלשהי. לעומת זאת, הגשת ביצים עם בייקון (עשיר בשומן ובנתרן) או עם נקניקיות גורם למנה להיות לא בריאה.  עבור אנשים עם סוכרת ביצה קשה היא חטיף חלבון זמין, שאינה גורמת לעלייה ברמות הסוכר בדם. חלבון לא רק מאט את תהליך העיכול, הוא גם מאט את ספיגת הגלוקוז, ועשוי לסייע באיזון הסוכרת. הכללת מנת חלבון רזה בכל ארוחה ובחטיף בין הארוחות היא דרך טובה לאיזון הסוכרת.

בדיוק כפי שלמדתם על תכולת הפחמימות והסוכר בכל מנת מזון, עליכם לשים לב גם לרמות הכולסטרול ורמות השומן הרווי שבמזון שלכם. אם הדבר יתבטא בהחלפת ביצים שלמות בחלבונים בלבד או בחלבון צמחי כמו טופו, זוהי רק אחת הדרכים החכמות ליהנות מחלבונים ולהקטין את הסיכון לבריאותכם עד למינימום.

למאמר באנגלית

Call us!