לוקחים את הסוכרת שלך באופן אישי

  הרצל רוזנבלום 6, מתחם סי אנד סאן, ת"א

להפוך שומן מאויב לאוהב

חוקרים מהרווארד מגיעים לקונצנזוס: 

מה טוב יותר, תזונה דלת שומן/עתירה בפחמימות או תזונה עשירה בשומן/דלת פחמימות – או האם זה סוג השומן שקובע? במחקר חדש שפורסם באחת מכתבות השער של מהדורה מיוחדת של המגזין Science, חוקרים מביה"ס לבריאות הציבור באוניברסיטת הרווארד, ובית החולים לילדים בבוסטון, בשיתוף עם חוקרים בעלי מומחיות מגוונת הציגו טיעונים בקשר לכל אחת מהאפשרויות והגיעו לקונצנזוס ולתוכנית מסודרת למחקר עתידי.

במשך עשרות שנים, הייעוץ התזונתי התבסס על ההנחה כי צריכת גבוהה של שומן גורמת להשמנת יתר, סוכרת, מחלת לב, ואולי סרטן. לאחרונה, התפרסמו ראיות על ההשפעות המטבוליות השליליות של פחמימות מעובדות ואלו הובילו לתחיית העניין בדיאטות דלות בפחמימות ובדיאטות קטוגניות עם תכולת שומן גבוהה. עם זאת, יש הטוענים כי הכמות היחסית של שומן תזונתי ופחמימות אינה רלוונטית לבריאות, וכי יש להתמקד במקום זאת על מקורות השומן או הפחמימות. סקירה זו, שחוברה על ידי מדעני תזונה בעלי פרספקטיבות שונות, מסכמת ראיות קיימות כדי לזהות תחומים של קונצנזוס רחב, תוך מחלוקת מתמשכת בנוגע למחלות כרוניות. 

החוקרים הגיעו להסכמה שאין נוסחה שתגדיר יחס מסוים של פחמימות / שומנים שהוא טוב עבור כולם, אולם ככלל, הם סוברים, שתזונה איכותית דלת סוכר ודלת דגנים מעובדים תתאים לרוב בני האדם כדי לשמור על משקל גוף בריא ולהפחית את הסיכון לחלות במחלות כרוניות.

מטרת החוקרים מהרווארד היא להרכיב צוות עם תחומי מומחיות ועניין שונים ועם דעות מנוגדות, ולזהות תחומים של הסכמה מבלי לעסוק יותר מדי בפרשנויות של ההבדלים ביניהם. מחברי המחקר הציגו עדויות לשלוש עמדות מנוגדות על קווי הנחיה לתזונה בריאה באשר לצריכת שומנים ופחמימות.

  1. צריכה גבוהה של שומנים גורמת להשמנת יתר, סוכרת, מחלות לב, וייתכן שגם לסרטן, לכן הדיאטה האופטימאלית צריכה להיות דלת שומן.
  2. לפחמימות מעובדות השפעה שלילית על המטבוליזם, לכן דיאטה דלת פחמימות או דיאטה קטוגנית (דלת פחמימות באופן קיצוני) עם רמה גבוהה של צריכת שומנים היא הטובה ביותר לבריאות.
  3. ליחס שבין כמות השומנים והפחמימות בתזונה אין משמעות בריאותית – מה שחשוב וקובע הוא סוג השומן או סוג הפחמימות ומקורם.

החוקרים הגיעו להסכמה שבאמצעות התמקדות על איכות הדיאטה – החלפת שומן רווי ושומן טראנס בשומנים בלתי רוויים והחלפת פחמימות מעובדות בפחמימות מדגנים מלאים וירקות לא עמילניים – רוב האנשים יכולים לשמור על בריאות טובה בתוך טווח רחב של יחס פחמימות / שומנים.

בתחומים בהם הייתה הסכמה, החוקרים זיהו רשימה של שאלות אותן הגדירו כבסיס לגישה חדשה לתזונה, בין השאלות היו:

  1. האם דיאטות שבהן יש מגוון רחב של חישוב יחס פחמימות/שומנים משפיעות על הרכב הגוף (יחס בין שומן לרקמה רזה) ללא קשר לצריכת קלוריות?
  2. האם הדיאטות הקטוגניות מספקות יותר תועלות מטבוליות בהשוואה לדיאטה בה יש הגבלה בינונית על צריכת פחמימות, ובמיוחד לסוכרתיים?
  3. מה הכמות האופטימלית של סוגי שומנים ספציפיים (כולל שומן רווי) בדיאטה דלה מאד בפחמימות?

החוקרים אומרים שמציאת תשובות לשאלות אלה, בוודאי יובילו להמלצות תזונתיות יעילות יותר.

היחס האופטימלי בין פחמימות לשומן בתזונה לטיפול בהשמנת יתר ומניעת מחלות כרוניות היה נושא לדיון במשך עשרות שנים. כמובן, כל הערכה משמעותית של השפעת התזונה על הבריאות חייבת לכלול את ההיבטים האיכותיים הרבים של מזון ולשלב תובנות באשר להשפעת המזון על התגובה ההורמונלית, על התבטאות הגנים והמסלולים המטבוליים. גורם נוסף המקשה על קביעת דיאטה המתאימה לכולם הוא הסבירות כי ההבדלים הביולוגיים הטבועים או שאלה שנרכשו בין יחידים או אוכלוסיות, ובמיוחד אלה הקשורים בהומיאוסטזיס של גלוקוז, משפיעים על דיאטות ספציפיות. למרבה הצער, סדר היום הלאומי הנוגע למחקר התזונה לא מייחס חשיבות מכרעת לתחומי מחלוקת חשובים.

ההשקעה במחקר היא קטנה בהשוואה להוצאה הגדולה הכרוכה בטיפול במחלות כרוניות הקשורות לדיאטה. לעתים קרובות מדי, התוצאות המדעיות בתחום זה מעורפלות: המחקרים קצרים מדי וקטנים מדי, מחקרים התנהגותיים רבים חסרים את העוצמה לייצר הבדלים משמעותיים בין קבוצות הטיפול התזונתי; ומחקרים תצפיתיים יכולים להיות מושפעים על ידי בלבול, חוסר יכולת להבחין בין סיבה ותוצאה, ובעיות מתודולוגיות אחרות. יתר על כן, למרות נתונים ראשוניים מבטיחים, נערכו רק מחקרים מעטים על דיאטה קטוגנית בטיפול בסוכרת. שאלות נוספות הקשורות לקיימות עבור הפרט (האם אנשים יכולים להתמיד בדיאטות שנקבעו) ועל הסביבה (ההשפעות של דפוסי תזונה ספציפיים על משאבים טבעיים ושינויי אקלים) דורשים מחקר נוסף. לנוכח הנטל ההולך וגובר על משאבים אנושיים וכלכליים, שמציבות מחלות הקשורות לדיאטה, יש לתת עדיפות למחקר איכותי בנושא חשוב זה שיתרום למניעה ולטיפול טוב יותר במחלות אלו.

פרופ' משה קרפ,
אנדוקרינולוג מומחה לסוכרת, DMC

 

עינת  מזור, דיאטנית DMC, מוסיפה התייחסות לקהל הסוכרתיים והטרום סוכרתיים:

כיום, בעידן התזונה מותאמת אישית ידוע כי כל אדם יפיק תועלות בריאותיות מסגנון אכילה שונה. אין ספק כי יש חשיבות עליונה למחקר איכותי בתחום התזונה לסוכרתיים אך מעל הכל, המטרה היא שמטופלינו יתמידו בצורת אכילתם לטווח הרחוק.

הרוב המוחלט של האנשים מתקשה לעמוד לאורך זמן בתפריט מונוטוני הכולל בתוכו הגבלות ואיסורים. מסיבה זו חשוב ביותר להכיר כל אדם מבחינה הוליסטית – להכיר את הרגלי אכילתו, מזונות שאוהב יותר ופחות, המקומות בהם אוכל, אתגרים איתם מתמודד באכילתו, רגישויות ועוד. כמובן, שגם כאשר נציע לאדם מסויים סגנון אכילה זה או אחר נצטרך לקבל פידבק – מדידות הסוכר שיתמכו / ישללו מזון מסויים על פני אחר.

המחקרים בעולם התזונה יכולים מאוד לבלבל את קהל הקוראים שכן הם סותרים אחד את השני לעיתים קרובות. יחד עם זאת, לגבי סגנון אכילה אחד יש קונצנזוס. מדובר על דיאטה ים תיכונית – סגנון אכילה אשר אכן לא מדבר על כמויות של שומנים ביחס לפחמימות אך כן מדבר על סוגיהם. התפריט הים תיכוני מכיל שפע של שמן זית אמיתי ואגוזים, לצד צריכת דגים, דגנים מלאים, ירקות ופירות ובצריכה מתונה יותר הוא מכיל גם מוצרי חלב, גבינות ועוף. כל זאת לצד שתיית יין מתונה והימנעות ממזון מעובד. סגנון אכילה זה מסייע הן לאיזון הסוכר, לבריאות הלב, למניעת סוגי סרטן מסויימים ורשימת יתרונותיו עוד ארוכה.

לגבי דיאטות הדלות מאוד בפחמימות או הקטוגניות חסרים מחקרים לטווח הרחוק אשר יעידו על השפעותיה הבריאותיות. נכון להיום, המחקרים הקיימים לטווח הקצר יחסית מראים יתרונות רבים לסוכרתיים מאימוץ דיאטות אלו, אך ההתמדה בהן היא החלק המאתגר. מסיבה זו, חשוב שכל אחד ימצא לעצמו את דרך המלך בתזונה, כזו שתיטיב עם בריאותו ועם רמות הסוכר שלו, תשביע אותו ואף תהנה אותו.

Call us!