לוקחים את הסוכרת שלך באופן אישי

  הרצל רוזנבלום 6, מתחם סי אנד סאן, ת"א

מזונות מקררים? מהם ומה השפעתם על גופנו?

מזונות מקררים, טוב או לא טוב? ואיך זה בכלל יכול להשפיע על רמות הסוכר בגופנו?

בשביל לענות על שאלה זו, חשוב להבין את משמעות המושג מזונות מקררים. עפ"י רפואת המזרח והרפואה הסינית בפרט, לכל מזון ישנה השפעה מסוימת על גופנו, השפעה מחממת, מקררת וניטרלית.

מזונות בעלי השפעה מקררת יקררו את גופנו ויאזנו את הטמפרטורה החמה, מזונות מחממים יחממו את גופנו ומזונות ניטרליים אינם מקררים ואינם מחממים. השפעת טמפרטורת המזון על גופנו נקבעת עפ"י סוג המזון ולא עפ"י הטמפרטורה שבה המזון נאכל.

כיום, ידוע כי חום גורם להאצה טובה יותר של חלקיקים וקור גורם להאטה. כך שמזונות מקררים יכולים לגרום להאטת תהליכים מטבוליים. בו זמנית, הגוף משקיע יותר אנרגיה בלעכל את המזון הקר, דבר אשר לאורך זמן יכול להחליש את מערכת העיכול וליצור סימפטומים שונים כגון נפיחות בטנית, כאבי בטן, גזים, בחילות, שינויים ביציאות ועוד. הרפואה הסינית, מתייחסת בכובד ראש לשימור האנרגיה בגופנו ובכך מערכת העיכול ומערכות נוספות מתפקדות בצורה אופטימלית.

מזונות מחממים יכולים להאיץ תהליכים מטבוליים ובכך לשמור יותר על אנרגיית הגוף ע"י כך שהגוף מבזבז פחות אנרגיה בתהליך העיכול.

לדוגמה: מזון מקרר, יסייע לאזן מצבים של אנרגיית חום עודפת בגוף שיכולה להתבטא בכאבי ראש, מיגרנות, אקנה, פצעים בפה, עור אדום ומגרד, צמא מוגבר לשתייה קרה, טמפרמנט גבוה, מצבי דלקת שונים, קושי להירדם ועוד.

צריכת מזון בעל אנרגטיקה קרה יאזן את הצטברות החום היחסי הגבוה בגופנו ויקל על הסימפטומים הנ"ל.

מזון בעל אנרגטיקה מחממת יסייע להאיץ תהליכים מטבולים, שיפור תנועת המעיים, שימור האנרגיה בגופנו ויקל על מצבי כאב שונים.

כיום, הרפואה מבינה יותר ויותר שהמזון שאנו צורכים משפיע על גופנו בדרכים שונות, ולא רק מתייחס להשפעת הויטמינים, מינרלים וחומרים פעילים שונים.

דוגמאות למזונות שונים:

 

טמפרטורת המזון ירקות ופירות קטניות חלבון אחר
מקררת אבוקדו, מלפפון, עגבנייה, לימון, תפוח, אספרגוס, אצות, ברוקולי, חסה, חציל, נענע, סלרי, פטריות שמפיניון, צנון, תרד טופו, שעועית מש, פולי סויה צהובים, שעועית לימה שמן שומשום, אמרנט, גריסי פנינה, דוחן, חיטה, תה ירוק
מחממת ליצ'י, בזיליקום, בצל, ג'ינג'ר, כורכום, כוסברה, עלי דפנה, פטרוזיליה, שום שעועית שחורה בקר, עוף, אנשובי, כבד עוף, כבש אגוזי מלך, גרעיני חמניות, זרעי חילבה, זרעי שומר, ערמונים, קינואה, שיבולת שועל
ניטרלית זית, פטל, שזיף, אלפלפה, אפונה, דלעת, זעפרן, כרוב, לפת, סלק, קוקוס אזוקי, עדשים ביצה, הרינג, סרדין אורז, בוטנים, זרעי פשתן, כוסמת, שקד, שיפון

 

כפי שאנו רואים בטבלה, לכל מזון ישנה טמפרטורה שונה. חשוב לזכור שהתזונה אינה צריכה לכלול רק מזון בעל איכות ספציפית מסוימת, אלא לכלול מגוון רחב של מזונות אך בדגש על המזון המתאים לכם. התזונה המומלצת במצב בריאותי תקין הינה תזונה מגוונת ומאוזנת. במצבי חולי שונים מומלץ להיעזר באיש מקצוע היכול להתאים באופן אינדיבידואלי את התזונה למצב המטופל.

התזונה הינה כלי טיפולי חשוב ועיקרי למגוון רחב מאוד של מחלות ובמיוחד למחלת הסוכרת.

מחלת הסוכרת מסוג 2 הינה מחלה מערכתית מורכבת היכולה לפגוע במספר מערכות בגופנו. לכן התאמת התזונה יכולה לכלול מאכלים שונים שהינם בעלי טמפרטורה קרה וחמה במקביל. לדוגמה: בהיפרגליקמיה ניתן לראות תסמינים כגון עייפות, חולשה, יובש בפה ובעור, צמא מוגבר, רעב מוגבר. תסמינים אלו מאופיינים לפי הרפואה הסינית כתסמינים המצריכים שילוב של מזונות בעלי טמפרטורות שונות זאת מכיוון שבמצבי עייפות וחולשה הגוף לרוב צריך לשמר ולחזק את האנרגיה וזה נעשה ע"י מזונות בעלי אופי מחמם, לעומת זאת במצבים של צמא מוגבר, רעב מוגבר מומלץ לצרוך מזונות בעלי אופי מקרר מכיוון שהגוף עובד בפעילות יתר, ישנו חום פנימי בגוף הגורם להאצת תהליכים פיזיולוגיים.

נדב סגמן,
מומחה ברפואה סינית במרכז DMC

Call us!