לוקחים את הסוכרת שלך באופן אישי

  הרצל רוזנבלום 6, מתחם סי אנד סאן, ת"א

ערב גבינות ויין

ארוחה קלה של גבינה ויין תשמח אתכם, ויש בה גם בונוס בריאותי

אחת מצורות האירוח האהובות ביותר היא ערב גבינות ויין. השאלה הגדולה היא, האם סוג אירוח זה מתאים לסוכרתיים? מה בדבר אחוזי השומן הגבוהים בגבינות, והסוכרים שביין? האם לא נשלם מחיר בריאותי על ארוחה שכזו?

בדקנו מחקרים מדעיים על מנת שיעשו לנו סדר בדברים וגילינו כי חוקרים התחילו סוף סוף להכיר בעובדה, שבנוסף לטעמים המענגים, אכילת גבינה יכולה להפחית את הסיכון לפתח סוכרת מסוג 2 ב-12%. זהו נתון  ממחקרים חדשים. באופן טבעי, הניחוח של חדשות אלה הולך יד ביד עם שתיית כוס יין אדום, וגם את זה בדקנו.

ועכשיו ברצינות, מחקר שמעודד אותנו לנשנש אוכל עם תכולה גבוהה של שומן רווי למען הבריאות הוא פשוט נפלא. על פי תוצאות המחקר, שהתפרסם בעיתון המדעי American Journal of Clinical Nutrition, הגבינות עשירות בסוגי שומן הבריאים לגוף. אחת מהנחות העבודה בקשר לתפקיד הגבינות במניעת סוכרת היא שסוגים מסוימים של תגובות שמתרחשות בגוף נגרמות בתגובה לתהליכי התסיסה של הגבינות. אז מה הבעיה? קחו גבינה ותיהנו.

עם זאת, הצוות הטיפולי מתון יותר בגישתו. הם אומרים: "אנחנו ממליצים על דיאטה מאוזנת ובריאה, עשירה בפירות ובירקות ודלה במלח ובשומן. מחקר זה אינו נותן סיבה להאמין שאנשים ישנו את הרגלי צריכת מוצרי החלב בניסיון למנוע סוכרת."

באיזו גבינה לבחור, דלת שומן או עתירת שומן

מבחר הגבינות מגיע עם אחוזי שומן החל מ-1% וקשה להחליט במה לבחור. ההמלצה לבחור בגבינה דלת שומן נועדה להפחית את כמות הקלוריות שאנו צורכים ולעודד ירידה במשקל. כאשר מפחיתים את השומן בדיאטה קשה יותר להגיע לתחושת שובע ואז ה"סכנה" היא בצריכת קלוריות נוספות ממקורות עתירי פחמימות. דיאטה שמכילה מוצרי חלב מלא יכולה לסייע בהפחתת משקל ויש בה גם תועלות בריאותיות שנובעות מהפחתת משקל.

בניגוד לדעה הרווחת, למוצרי חלב עתירי שומן יש השפעה חיובית על הבריאות. הם מפחיתים את הסיכון לפתח סוכרת, עוזרים בהשגת תחושת שובע ומסייעים במניעת אכילת ג'אנק פוד, ואצל סוכרתיים מסייעים באיזון רמות הסוכר בדם.

מחקר חדש שראה אור ב-Annals of Internal Medicine מוסיף הוכחות לכך ששתייה מתונה של יין מטיבה עם הבריאות.

אם אתם רגילים ללגום כוס יין בארוחת הערב, ייתכן שאתם מקבלים בונוס נוסף על ההנאה שבשתייה. מחקר חדש שפורסם ב-Annals of Internal Medicine מוסיף הוכחות לכך ששתייה מתונה של יין עשויה להיטיב את הבריאות. ממצאים אלה הם תוצאת מחקר חדש שנמשך שנתיים ובו השתתפו אנשים עם סוכרת. החוקרת, ד"ר איריס שי מאוניברסיטת בן גוריון אומרת שאנשים רבים עם סוכרת מקבלים את הדעה המקובלת שאלכוהול, אפילו בכמות קטנה, מזיקה להם. כדי לבדוק את השפעת היין על סוכרתיים, ד"ר שי גייסה 225 אנשים עם רמות סוכר גבוהות בדם, והם הסכימו לאמץ דיאטה ים תיכונית למשך שנתיים. כל המשתתפים אכלו את אותה הדיאטה, אבל באשר ליין, חלק מהם שתו כוס אחת של יין אדום ליום, חלק שתו כוס יין לבן ליום והקבוצה השלישית שתתה מים מינרליים. ובסוף תקופת המחקר? "נמצא כי שתיית כוס יין אדום עם ארוחת הערב יכולה לשפר את הבריאות הקרדיו וסקולרית של אנשים עם סוכרת מסוג 2", אמרה ד"ר שי. ההבדל בלט במיוחד מול הקבוצה ששתתה מים מינרלים עם ארוחת הערב – למעשה שתי הקבוצות אלה ששתו יין אדום ואלה ששתו יין לבן שיפרו את רמות הסוכר בדם. הקבוצה ששתתה יין אדום קבלה תועלת נוספת של עלייה ברמת הכולסטרול "הטוב".

למרות שהשיפור אינו עצום, הרופאים מסכימים ששתיית כוס יין ליום מועילה לבריאות. כאשר מדובר באנשים עם סוכרת מסוג 2 אין חשיבות מיוחדת לסוג היין. למרות התועלות הבריאותיות הרופאים קובעים שיין לא יכול לבוא במקום איזון טוב של רמות הסוכר בדם, אולם כוס אחת של יין ביום יכולה להיות חלק מתזונה בריאה ומסגנון חיים בריא.

לא נותר לנו אלא להרים כוס לחיים לצד הגבינות הטעימות!

עינת מזור-בקר, דיאטנית במרכז DMC, מוסיפה כי גם במחקרים הנ"ל מומלץ לבחון כל מקרה לגופו. גבינות שמנות, בכמות מסויימת, אכן יכולות להיכלל בתפריט מאוזן ובריא ותרומתן תהיה מבחינת כמויות החלבון והסידן שבהן וכמובן תחושת השובע שהן משרות. יחד עם זאת, מידתיות היא שם המשחק. גבינות המכילות אחוז גבוה של שומן, למעשה מכילות כמות גדולה של שומן רווי (מן החי) אשר בכמויות גדולות מקושר לעלייה ברמת הכולסטרול הרע ולהתפתחות מחלות לב וכלי דם. גם יין אדום, אינו מומלץ לשתייה במקרים בהם רמת הטריגליצרידים (שומנים) בדם גבוהים מן הנורמה או במקרה של כבד שומני. מסיבות אלה, מומלץ להתייעץ עם הצוות המטפל שלכם בנוגע לכל המלצה חדשה שאתם קוראים. הדיאטנית או הרופא ימליצו לכם באופן אישי ועל פי מחלות הרקע שלכם ובדיקות הדם שלכם.

Call us!