molecules molecules

האם לסוכרתיים מותר לשתות אלכוהול?

בכתבה הבאה, תוכלו להבין סופית - האם סוכרתיים יכולים לשתות אלכוהול ואילו סוגי משקאות עדיפים עבורם?

התשובה המקוצרת, היא ששתייה מתונה של אלכוהול מותרת ואפשרית גם עבור סוכרתיים, והיא אף עשויה להטיב עמם ולהפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם! כדי לעשות את זה נכון, חשוב לעקוב אחר הכמות המומלצת לצריכה, וכמובן אחר כמות הסוכר שהמשקה מכיל.

מה כמות האלכוהול המותרת והמומלצת לסוכרתיים?

לפי הנחיות המועצה הלאומית לסוכרת במשרד הבריאות, לסוכרתיים מומלץ להגביל את צריכת האלכוהול בדומה להגבלה המומלצת לכלל האוכלוסייה, לעד 2 מנות אלכוהול ביום עבור גברים ועד מנת אלכוהול אחת ביום לנשים. מנת אלכוהול שווה ל-15 גרם אלכוהול, לדוגמה: 330 מ"ל בירה, 140 מ"ל יין או 40-30 מ"ל משקאות חריפים כמו וודקה, ויסקי, ברנדי, רום ועוד.

עם זאת, שתיית אלכוהול אינה מומלצת כלל לסוכרתיים עם סיבוכים שונים, כדוגמת מחלות נלוות בכבד, בלבלב וכדומה – וככלל חשוב להתייעץ עם צוות רפואי ולבחון את המקרה באופן פרטני.

מה הסכנה במינונים גבוהים של אלכוהול עבור סוכרתיים?

שתייה מוגזמת של אלכוהול עלולה לגרום לשיבושים שונים ברמות הסוכר לאורך היממה. אלכוהול במינונים גבוהים, עלול לחסום את שחרור הגלוקוז מהכבד ולגרום לנפילות סוכר, היפוגליקמיה, תחת טיפול באינסולין או בתרופות הגורמות לשחרור אינסולין מהלבלב. מי שמטופל בתרופות אלו חשוב שיהיה מודע לסיכון להיפוגליקמיה והחשיבות שבשתייה מוגבלת, הפחתת מינוני אינסולין בהתאם והתאמות תזונתיות. בנוסף, אלכוהול המכיל סוכר בכמויות גדולות כמו ליקרים או קוקטיילים, עלול לגרום לעלייה משמעותית של סוכר – היפרגליקמיה.

חשוב לזכור כי צריכה מוגזמת של אלכוהול, עלולה לגרור לנזקים נוספים שאינם קשורים בסוכרת: כמו נזק לשריר הלב ולכבד, עלייה בלחץ הדם ובסיכון לשבץ, גאוט, וחוסרים בוויטמינים B ו-C.

אילו סוגי אלכוהול מומלצים יותר ופחות עבור סוכרתיים?

יין: מחקרים שונים שבדקו את השפעות היין על סוכרתיים, גילו שצריכה מתונה של יין המותאמת למצבו הבריאותי של המטופל, עשויה להועיל לאיזון רמות הסוכר בדם. שתיית יין אדום על בסיס קבוע כחלק מתזונה בריאה ומאוזנת, עשויה לשפר את תפקוד הלב בקרב סוכרתיים, בין היתר באמצעות עלייה ברמות הכולסטרול הטוב (HDL). שתייה של יין בכמות מתונה אפשרית לסוכרתיים, יחד עם הקפדה על תזונה בריאה ומאוזנת. **אין בפסקה זו המלצה להתחיל לשתות יין עבר מי שאינו שותה.

בירה: מומלצת לסוכרתיים בכמויות מדודות, בעקבות ריכוז הפחמימות הגבוה שמכילה. ברוב המקרים בקבוק בירה המכיל 330 מ"ל, מכיל כמות פחמימות המשתווה לפרוסת לחם אחת. בנוסף, מומלץ לשים לב ולהיזהר מבירות המכילות כמות גבוהה של אלכוהול.

וויסקי/ ברנדי/ וודקה: אינם מכילים פחמימות אך אחוז האלכוהול בהם גבוה ולכן מומלץ להגביל שתייתם.

יין תירוש/ יין קידוש מתוק/ קוקטיילים וליקרים מתוקים: יינות אלו מהווים העמסת סוכר עבור סוכרתיים, ולכן אינם מומלצים עבורם כלל. כוס של יין קידוש אדום עלולה לגרום לקפיצת סוכר והיפרגליקמיה, שיכולה להגיע עד לכמות של 400-300 מ"ג גלוקוז בדם.

כיצד יש למדוד את רמות הסוכר בדם בעת צריכת אלכוהול?

ניטור רמות הסוכר בדם מומלץ לסוכרתיים בדרך קבע, והוא מומלץ וחיוני עוד יותר לאחר שתיית אלכוהול. מאחר והאלכוהול עלול לגרום לעלייה או נפילה של סוכר, חשוב לנטר ולנהוג ביתר מודעות בעת שתיית אלכוהול, ואף ביום שאחרי. ההמלצה הזו חשובה במיוחד במקרים בהם אנו שותים ומתנסים עם משקה אלכוהול חדש שעוד לא ניסינו בעבר, וכן במקרים בהם הגוף אינו מורגל לשתייה, מאחר ואנו עוד לא יודעים בוודאות כיצד יגיב גופינו לאלכוהול.

איזה טיפים יסייעו לנו לשתות בבטחה?

1.להקפיד על שתיית מים – לפני, במהלך ואחרי שתיית האלכוהול. כך נוכל להימנע מהתייבשות.

2.לא לערבב משקאות – ולא לשתות משקאות מוגזים המחזקים את השפעת האלכוהול.

3.לשתות לאט – מומלץ לשתות לאט ובמתינות כדי לאפשר לגוף לפרק את האלכוהול בקצב שלו, וגם כדי להרגיש את השפעתו ולדעת מתי הגיע הזמן להפסיק (מאחר ונדרשת כרבע שעה עד שהאלכוהול נספג בדם ומתחיל להשפיע).

4.פעילות גופנית – אפילו ריקודים, מאיצים את תהליך פינוי האלכוהול מהגוף.

5.להימנע מקוקטיילים ואלכוהול ממותק – בשל ריכוז הסוכר הגבוה שלרוב נמצא בהם.

6.לעקוב אחר רמות הסוכר – תופעות שיכרות יכולות להיות דומות לתסמיני היפוגליקמיה. לכן לאחר שתיית אלכוהול מומלץ לנטר את רמות הסוכר, להפעיל התראות לירידת סוכר במדי הסוכר הרציפים ולשאת סוכר זמין ותעודה או צמיד זיהוי.

7.שלבו את האלכוהול עם ארוחה מלאה על מנת להפחית את הסיכון להיפוגליקמיה בשעות שלאחר מכן.

באדיבות עינת מזור בקר, דיאטנית קלינית במרכז DMC לטיפול בסוכרת.