molecules molecules

האם פירות הדר מותרים לסוכרתיים?

רוב ההמלצות התזונתיות לסוכרתיים מציעות לאכול שפע של ירקות לצד כמות מוגבלת בלבד של פירות, וההמלצה החוזרת היא לצרוך מספר מצומצם בלבד של מנות פירות ביום. מהן ההמלצות כיום? ומה היתרונות של פירות ההדר?

היתרונות של פירות ההדר

פירות הדר מהווים מאגר עשיר לוויטמינים, מינרלים ופלבנואידים. פלבנואידים הינם נוגדי חמצון אנטי דלקתיים. יש הנוהגים לכנותם כוויטמין P. תרכובות אלו מסייעות בזרימת הדם, במלחמה בנגיפים, מצבי דלקת ובאלרגיות, ולפי מחקרים יכולים לסייע גם באיזון רמות הסוכר בדם. היתרונות הבריאותיים נמצאים לא רק בתפוזים, אלא גם בשאר פירות ההדר כמו בלימונים, קלמנטינות ועוד.

סיבים תזונתיים:

התפוזים הם גם מקור טוב לסיבים תזונתיים. תפוז אחד גדול (184 גרם) מכיל כ- 18% מהכמות היומית הנדרשת למבוגר. סיבים תזונתיים קשורים להשפעות בריאותיות מועילות רבות, כולל שיפור בתפקוד מערכת העיכול, ירידה במשקל, הפחתת כולסטרול ועוד.

ויטמינים:

תפוזים הם מקור טוב למגוון רכיבי מזון כדוגמת תיאמין, חומצה פולית ואשלגן, ובעיקר ויטמין C, אשר מסייע לשמור על המערכת החיסונית של הגוף, בעל תפקיד בריפוי פצעים ועוד. ההמלצה בנוגע לפירות הדר – כגון תפוזים, אשכוליות, פומלות ומנדרינות היא לאכול אותם בצורתם הטבעית ולא כמיץ.

הכל טמון בקליפה, שמרו והשתמשו בה!

היתרונות הבריאותיים של פירות ההדר נמצאים דווקא בקליפה. קליפת תפוז מכילה 136 מ"ג ויטמין C ל-100 גרם. הקליפה מכילה גם וויטמין A, B, סידן ואבץ. השכבה העליונה של הקליפה נקראת פלאבדו-Flavedo, ובה נמצא הריכוז הגדול ביותר של פלבונואידים.

מכיוון שעיקר הכוח הבריאותי של פירות ההדר נמצא בקליפה, ישנם מספר דברים שתוכלו לעשות כדי למקסם את כוחם של ההדרים:

1. לאחר שטיפת הקליפה, ניתן להוסיף גרידת תפוז לשייקים, ליוגורט וכדומה. ניתן להשתמש בגרידת הקליפה גם בזמן הבישול.

2.פרי הדר שניתן לאכול עם קליפתו, הוא תפוז סיני.

3.אם אתם מקלפים פירות הדר, נסו לשמור כמה שיותר מהציפה, החלק הלבן שבו עשיר בסיבים תזונתיים, בעיקר בסיבים מסיסים שהבולט ביניהם הוא ה"פקטין". לסיבים אלו יש השפעה מיטיבה על פעילות מערכת העיכול, הגברת השובע ואף יכולת להפחית את ספיגת הכולסטרול בגוף. גם אם אינכם יכולים להשתמש בחלקי הקליפה, המשיכו לאכול פירות הדר על פי המינון המומלץ לכם על ידי הדיאטנית. כיום אנו נמצאים בעידן התזונה המותאמת אישית, כל אחד מאיתנו יכול להיעזר הן בדיאטנית אישית והן בטכנולוגיות לניטור רציף של רמות הסוכר כדי לבדוק את ההתאמה האישית של מזונות שונים כמו פירות הדר על רמות הסוכר.

מהן ההמלצות כיום לצריכת פירות עבור סוכרתיים?

התשובה מפתיעה אבל – אין מגבלה של מספר הפירות היומי לסוכרתיים, בדיוק כמו לכלל האוכלוסייה. נכון שסוכר הפירות שייך לקטגוריית הסוכרים הפשוטים אך קיימת ההבנה כי כל עוד אוכלים את הפרי השלם ולא שותים אותו, מכלול הרכיבים הטובים שבפרי הכוללים את הסיבים התזונתיים, ויטמינים, מינרלים ונוגדי החמצון מסייע בפירוק איטי יחסית של הפרי למרכיביו ובהתאמה לספיגת סוכר איטית יחסית לדם. הכלל החשוב בהקשר של אכילת פירות הוא כמות הפרי שנאכלת ברגע נתון. ההמלצה היא לאכול מנת פרי אחת ברגע נתון ולבחון את השפעת הפירות השונים על רמת הסוכר שלכם באופן אישי. כשתזהו מגוון פירות שמתאימים לכם, ניתן לשלבם במהלך היום.

כאמור, מיצי פירות אינם מומלצים כלל, גם עקב תכולת הסוכר הגבוהה שבהם, גם עקב היותם חסרי רכיבים תזונתיים מועילים ופועל יוצא של אלה הוא ספיגה מהירה של סוכר לדם בעקבות שתייתם.

באדיבות עינת מזור-בקר, דיאטנית קלינית במרכז DMC