לוקחים את הסוכרת שלך באופן אישי

  הרצל רוזנבלום 6, מתחם סי אנד סאן, ת"א

האם לסוכרתיים מותר לשתות אלכוהול?

בהחלט. שתייה מתונה של אלכוהול מותרת כמובן לסוכרתיים, ואף עשויה להפחית סיכון למחלות לב וכלי דם.  

לפי הנחיות המועצה הלאומית לסוכרת במשרד הבריאות , לסוכרתיים מומלץ להגביל את צריכת האלכוהול, בדומה לכלל האוכלוסייה– עד 2 מנות ביום לגברים ועד מנה ביום לנשים. מנת אלכוהול מכילה 15 גרם אלכוהול, לדוגמה: 330 מ"ל בירה, 140 מ"ל יין או 40-30 מ"ל וודקה / ויסקי / ברנדי/ רום. שתיית יין אף עשויה להועיל לאנשים שכבר אובחנו כסוכרתיים.

עם זאת, שתיית אלכוהול אינה מומלצת כלל לסוכרתיים עם מחלות נלוות בכבד, בלבלב ולסוכרתיים עם סיבוכים שונים. ככלל, הגזמה בשתייה עלולה לגרור נזקים נפשיים וגופניים, כגון נזק לשריר הלב ולכבד, עלייה בלחץ הדם וסיכון לשבץ, גאוט, דיכאון וחסרים בוויטמינים B ו-C.

האם קיים הבדל בין סוגי האלכוהול המותרים?

ישנם מחקרים לכאן ולכאן, עם עדיפות ליין אדום. מחקרים מסויימים הראו שצריכה מתונה של יין עשויה להועיל לאיזון רמות הסוכר בדם וכמו כן ששתיית יין אדום על בסיס קבוע כחלק מתזונה בריאה ומאוזנת משפרת את הסיכוי לבריאות לבבית עבור סוכרתיים, בין היתר באמצעות עלייה ברמות הכולסטרול הטוב (HDL).
מחקר קודם שבוצע בשלושה בתי חולים בישראל – בוולפסון, הדסה וסורוקה, ובחן את השפעותיו של יין על איזון רמות הסוכר של סוכרתיים, העלה כי שתיית כוס יין לבן או אדום משפרת את איזון הסוכר, בהשוואה לשתיית בירה שחורה.

לדברי פרופ' חוליו ויינשטיין, מנהל יחידת הסוכרת במרכז הרפואי וולפסון, "ראינו שסוכרתיים ששתו כוס יין ביום – ולא חשוב אם זה היה אדום או לבן, ואם שתו בארוחת צהרים או בערב או חצי כוס בצהריים וחצי בערב – הייתה להם רמת סוכר נמוכה יותר באופן משמעותי בהשוואה לאלו ששתו בירה שחורה, כשזה היה ההבדל היחיד בתפריט שלהם. נמצא שהיין השפיע לטובה בעיקר על היעד הרצוי של רמות הסוכר בצום למחרת בבוקר".

עם זאת, אלכוהול במינונים גבוהים מזיק במיוחד עבור סוכרתיים, והרגלי השתייה חשובים יותר מסוג המשקה.
לדברי פרופ' ויינשטיין, "חשוב למצוא את המידה הנכונה של אלכוהול, כי פחות מדי לא ישפיע לטובה, ויותר מדי עלול לגרום לשיבושים ברמות הסוכר לאורך היממה, ולנפילות סוכר – היפוגליקמיה, ובחלק מהמקרים לקפיצות סוכר – היפרגליקמיה. למעשה, אלכוהול במינונים גבוהים, ועלול לגרום לייצור מיותר של סוכר ולהיפרגליקמיה, ולעתים לחסום את שחרור הגלוקוז מהכבד ולגרום להיפוגליקמיה".

אלו סוגי אלכוהול מומלצים יותר לסוכרתיים ואלו עדיפים פחות?

יין: מומלץ בכמויות מתונות ועשוי להועיל לאיזון רמות הסוכר בדם.

בירה: מותרת לסוכרתיים בכמויות קטנות בלבד, ויש להיזהר מבירות המכילות כמות גבוהה של אלכוהול. יש לקחת בחשבון את תכולת הפחמימות בבירה. בקבוק בירה המכיל 330 מ"ל מכיל כמות פחמימות אשר שווה לפרוסת לחם אחת.

וויסקי/ ברנדי/ וודקה: לא יותר ממנה בשבוע.

יין תירוש/ יין קידוש מתוק/ קוקטיילים וליקרים מתוקים:

יינות אלו מהווים העמסת סוכר עבור הסוכרתיים ולכן אינם מומלצים. לפי פרופ' ויינשטיין: "יין קידוש אדום מעמיס סוכר ועלול לגרום לקפיצת סוכר והיפרגליקמיה שיכולה להגיע עד 400-300 מ"ג/ד"צ גלוקוז בדם מכוס אחת".

מה הקשר בין אלכוהול להיפוגליקמיה?

לדברי עינת מזור בקר, דיאטנית קלינית במרכז DMC: "שתיית אלכוהול אצל סוכרתיים עלולה לגרום להיפוגליקמיה שיכולה להופיע גם לאחר 8 עד 10 שעות. תופעות שיכרות בעקבות שתייה מרובה של אלכוהול יכולות להיות דומות לתופעות של היפוגליקמיה – לרבות כאב ראש, בחילה, רעד והזעה. הטיפול במקרה של איבוד הכרה כתוצאה מהיפוגליקמיה קשה הנגרמת בעקבות שתיית אלכוהול שונה מהרגיל. במקרה כזה זריקת גלוקגון לא תסייע, אלא הזרקת גלוקוז ישירות לווריד. וודא שסביבתך מודעת להיותך סוכרתי", אומרת מזור בקר.

הסיכון להיפוגליקמיה גבוה במיוחד לסוכרתיים שמטופלים באינסולין ובתרופות ממשפחת סולפונילאוראה, לכן לסוכרתיים אלה מומלץ להימנע יותר משתיית אלכוהול, להיות מודעים לסיכון להיפוגליקמיה ולפעול בהתאם ע"י התאמות תזונתיות או הקטנת כמות האינסולין.
לסוכרתיים המקפידים על תזונה קטוגנית: מומלץ לוותר על בירה וקוקטיילים, אבל ניתן עדיין להנות משמפניה, יין אדום ולבן ואפילו מקוניאק, ויסקי וודקה. כמות גדולה של אלכוהול עלולה לגרום להפסקת ייצור קטונים בכבד וליציאה מקטוזיס.

אז איך שותים בחוכמה? להיצמד להמלצות מבחינת כמות .

להקפיד לא לשתות על קיבה ריקה- אכילה מזרזת מעט את קצב ספיגת האלכוהול בגוף, אבל לא את קצב פירוק האלכוהול בכבד. יש ללוות את השתייה באכילה, או להפחית מינון אינסולין/תרופות. במקרה חירום, יש להגיע למיון לקבל גלוקוז לווריד או למרוח מעט דבש בחיך.
• להקפיד על שתיית מים לפני, במהלך ואחרי השתייה.
לא לערבב משקאות ולא לשתות משקאות מוגזים המחזקים את השפעת האלכוהול.
לשתות לאט– כדי לאפשר לגוף לפרק את האלכוהול בקצב שלו וגם כדי להרגיש את השפעתו (לוקח כרבע שעה עד שנספג לדם)
פעילות גופנית, ואפילו ריקודים – מאיצים את תהליך פינוי האלכוהול מהגוף.
• להימנע מקוקטיילים למיניהם – בשל תוספות הסוכר.
שתייה במזג אויר קר-לאלכוהול יש השפעה על התרחבות העורקים, זה גורם להרגשת חמימות בהתחלה אך זו אשליה, מכיוון שפני השטח של העורקים גדל ודרכם נפלט חום גוף.
מודעות– להבין שלאלכוהול השפעה על המוח ומערכת העצבים המרכזית. הוא פוגע בשיקול הדעת ועלול להביא להתנהגות אלימה, וכמו כן עלול לגרום לפגיעה בזיכרון, בדיבור ובמצב הרוח.
• תופעות שיכרות יכולות להיות דומות לתסמיני היפוגליקמיה. לכן לאחר שתיית אלכוהול מומלץ לנטר סוכר ולשאת סוכר זמין ותעודה מזהה או צמיד זיהוי.

כיצד יש למדוד את רמות הסוכר בדם בעת צריכת אלכוהול?

ניטור רמות הסוכר בדם מומלץ לסוכרתיים בדרך קבע, בייחוד עם שתיית אלכוהול. ניטור (בדיקת) הסוכר מומלץ בעיקר כששותים בלילה, לרבות ניטור תוך כדי שינה. לדברי פרופ' ויינשטיין, "אם החולה יודע איך הוא מגיב לאלכוהול, וזו לא פעם ראשונה שהוא הולך לשתות כוס יין, זה פחות רלוונטי, אבל אם הוא שותה לראשונה משקה אלכוהולי שלא שתה בחייו כסוכרתי, כדאי לנטר את רמות הסוכר באופן תכוף יותר אחרי ששותים, כי האלכוהול עלול לגרום לעלייה או נפילה של סוכר, ואי אפשר לדעת מראש איך יגיב הגוף".

 

Call us!