molecules molecules

פורים מפנק לסוכרתיים

פורים כבר בפתח ואיתו משלוחי המנות, שלרוב מגיעים אלינו עמוסים בממתקים מלאי סוכר ובחטיפים עתירי פחמימות וקלוריות. אז איך בכל זאת אפשר כן להנות ולפנק במשלוח מנות דל פחמימות?

לכבוד פורים, ריכזנו במיוחד עבורכם מספר המלצות למשלוח מנות בריא יותר, שגם סוכרתיים יוכלו להנות ממנו בלי חשש ולהתפנק במהלך החג:

1. אזני המן

אפשר להכין אוזני המן מותאמים לסוכרתיים, ולהפוך אותם בקלות למתוק האיכותי והטעים ביותר במשלוח המנות. במידה ובחרתם לקנות, מומלץ לקנות במאפיות איכותיות המשתמשות בחמאה ולא במרגרינה וללא חומרים משמרים. כמה המלצות שיסייעו בהכנת אזני המן מותאמים יותר לסוכרתיים:

• אזני המן מקמח שקדים: בעת הכנה של אזני המן, מומלץ לנסות ולהפחית או להחליף את הקמח בקמח שקדים שכן תכולת הפחמימות שלו היא הנמוכה ביותר בהשוואה לקמחי הדגנים. כמובן שהמרקם ישתנה אבל לפחות קיבלנו מאפה שאינו אמור לגרום כמעט לעלייה ברמת הסוכר בדם. שימו לב כי כל הקמחים השונים, כולל הקמח המלא, מתפרקים בסופו של תהליך עיכול לגלוקוז ולכן הם בעלי פוטנציאל להעלות את רמת הסוכר בדם.

• מילוי: מבחינת המילוי, עדיפות לאגוזים המכילים שומן מסוג חד בלתי רווי, המפחית כולסטרול וידוע גם כמפחית את הסיכוי להתפתחות מחלות לב. עבור סוכרתיים, האגוזים מסייעים למנוע עלייה מהירה ברמות הסוכר בשילוב עם מאכלים אחרים, מכיוון שהשומן שהם מכילים עוזר לתהליך העיכול להיות איטי יותר וכך גם לספיגה איטית יותר של הסוכר לדם. הפרג הוא גם מילוי מומלץ שכן מכיל כמות סידן גבוהה, אשלגן ואבץ שחיוניים מאוד לגוף, מסייעים במניעת מחלות ומחזקים את המערכת החיסונית.  מילויים כמו ריבת חלב, קרם לוטוס וכדומה, יוסיפו לפחמימות שבבצק ויגרמו לעומס פחמימות משמעותי יותר.

• לסיכום – במידה ויש באפשרותם לאפות עם קמח שקדים, בחרו במילויים דלי פחמימות כמו שוקולד מריר 70% מוצקי קקאו ומעלה / אגוזים / פרג. השתמשו בחמאה או שמן זית. במידה ובחרתם לקנות – אז רק במאפיות איכותיות.

2. עוגיות ושוקולדים

אין ספק שמדובר בפריטים הכי שכיחים במשלוחי המנות, שהפכו להיות הנורמה בהכנתם, אך בפועל צריכתם עלולה להשפיע באופן משמעותי על רמות הסוכר אצל סוכרתיים. עם זאת, ניתן להרכיב משלוח מנות, עם עוגיות וממתקי שוקולד מזינים יותר שמכילים מעט מאוד סוכר:

• הכנת ממתקי שוקולד / פרלינים ביתיים – הבסיס יהיה השוקולד המריר שמכיל בין 70-90% מוצקי קקאו. כדי להפחית מהמרירות שלו וכדי לשדרג לטעמים מיוחדים נוספים ניתן לשלב בין שוקולדים אלו (המכילים סוכר ולאכאלו ללא תוספת סוכר, שכן האחרונים מכילים פי 2-3 יותר פחמימות בהשוואה לשוקולד המריר שמכיל סוכר ונושא מדבקה אדומה) ובשילוב של ממרחי אגוזים שונים וטבעיים (שקדייה / חמאת בוטנים / ממרח אגוזי לוז – כולם מכילים רק אגוזים ברשימת הרכיבים, ללא סוכר וללא ממתיקים) – ניתן להמיס הכל יחד להוסיף קוקוס או אגוזים שונים יחד, להקפיא (בתבניות סיליקון עם צורות או כמו עוגה ולאחר מכן לחתוך לחתיכות) והנה יצרנו לנו ממתקי שוקולד מזינים.

• הכינו בעצמכם עוגות או עוגיות- חפשו מתכונים מתאימים לעוגות או עוגיות בריאות ודלות בפחמימה והכינו לבד, במקום לקנות בסופר או במאפייה מוצרים פחות בריאים. ניתן להכין עוגיות טחינה, חטיפי שומשום, עוגיות פיצוחים, עוגות קטנות כמאפינס המבוססות על שקדים/אגוזים. בעת הכנתן, הקפידו על שימוש בחמאה או שמן, במקום מרגרינה. בנוסף, בכל מתכון ניתן להפחית מכמות הסוכר ועדיין לשמור על מתיקות. השתדלו לשים כמות מעטה של סוכר או להשתמש בתחליפי סוכר טבעיים שקיימים כיום בשוק והעדיפו להשתמש בשילוב של קמח שקדים, קמח קוקוס וקמח כוסמין (הראשון מכיל משמעותית פחות פחמימות בהשוואה לאחרים).

3. מזון שאינו מתוק

יש ערך מוסף בלשלב במשלוח המנות גם מזון נוסף שהוא בעל שימוש ביום יום ויש לו ערך בריאותי, למשל – בקבוק שמן זית איכותי, יין, פירות מיוחדים לא מוצאים בכל מקום, אגוזים מסוג מיוחד וכדומה.

4. משלוח מנות לא חייב להיות רק אוכל

הקצו חלק מההשקעה למשלוח המנות כדי לקנות מתנה שימושית שאינה אוכל. מלבד העובדה שזה יחסוך התמודדות מול פיתויים למי שיקבל את המשלוח, זה אף עשוי להעלות לו חיוך על הפנים, שכן יוכל להנות ממתנה מקורית ומפתיעה הרבה יותר. עציצים עם עשבי תבלין, בקבוקון לתרסיס שמן ביתי, כלי מטבח מיוחדים שאין לכל אחד, נרתיק לנשיאת טלפון בזמן פעילות גופנית – כל אלה הם רק חלק מדוגמאות למתנות קטנות שיישארו עם מקבל המתנה גם לאחר הפורים.

5. שמרו על כושר

לא רק בפורים, אלא בכל ימות השנה – פעילות גופנית חשובה לשמירה על אורח חיים בריא ומסייעת באיזון מדדים שונים שעיקרם הוא רמות הסוכר בדם. במידה וחרגתם ואכלתם כמות משמעותית של מתוקים, אל תלקו את עצמכם, צאו לפעילות גופנית (כמו הליכה) שתסייע בהורדת רמות הסוכר וחיזרו למסלול התזונתי שלכם.

6. וטיפ חשוב לסיום – להיות במעקב אחר רמות הסוכר

על אף כל הטיפים שהבאנו לכם, עדיין כל שנה נמשיך להיות מוקפים בשלל פיתויים למתוקים שנמצאים בסביבה. לכן, גם אם לקחתם ממתק קטן או אפילו איזו חתיכה מעוגה – חשוב להיות במעקב רציף אחר רמות הסוכר שלכם. ניתן לעשות זאת באמצעות בדיקת הולטר סוכר המספקת מעקב רציף אחר רמות הסוכר ומאפשרת בכך לשים לב לשינויים ברמות הסוכר לאחר האכילה ובכלל. המידע שמתקבל מאפשר לנו ללמוד כיצד אנחנו מגיבים למזונות שונים, אילו מזונות מקפיצים לנו את רמות הסוכר ואילו מעלים לנו אותן באופן מתון. בנוסף, ניתן גם לקבל החלטות הקשורות לאורח החיים והטיפול בסוכרת.

חשוב לציין, שלצורך התאמת תפריט אישי לסוכרת מומלץ להיעזר בדיאטן או דיאטנית מוסמכים.

מאחלים לכם פורים שמח, בריא ומאוזן!

באדיבות עינת מזור בקר, דיאטנית קלינית מומחית בסוכרת במרכז DMC.