molecules molecules

גבינות ויין

כולנו אוהבים ערבי גבינות ויין מפנקים ביקב, בטבע, או פשוט בבית בחיק חברים. אך נוכחות האלכוהול ואולי הפחמימות ביין ורמת השומן בגבינות, מותירות רבים עם הדילמה – האם ערבי יין מתאימים לסוכרתיים? וכיצד כדאי לערוך אותם?

על יין וסוכרת

החוקרת ד"ר איריס שי מאוניברסיטת בן גוריון, מספרת כי סוכרתיים רבים מקבלים כמובן מאליו את הדעה הרווחת שאלכוהול מזיק להם, אפילו בכמות קטנה. היא פצחה במחקר כדי לבדוק לעומק את השפעת היין על הסוכרתיים. כדי לבצע את המחקר, ד"ר שי גייסה 225 סוכרתיים הסובלים מרמות סוכר גבוהות בדם. במשך שנתיים, כל המשתתפים במחקר אימצו את אותה הדיאטה הים תיכונית, אך שתו יין במינונים שונים – חלק מהמשתתפים שתו כוס אחת של יין אדום ביום, חלק שתו כוס אחת של יין לבן ביום והקבוצה השלישית שתתה מים מינרליים בלבד.

בסוף תקופת מחקרה של שי, התגלה כי בקרב המשתתפים ששתו כוס יין ליום, הן היין האדום והן היין הלבן, חל שיפור ברמות הסוכר. מחקרה גילה כי שתיית כוס יין אדום עם ארוחת הערב יכולה לשפר את הבריאות הקרדיו וסקולרית של אנשים עם סוכרת מסוג 2, ואף להביא לעלייה ברמת הכולסטרול "הטוב".

בכל הנוגע לשתיית יין באופן תדיר, יש לבחון כל מקרה לגופו ולבדוק יחד עם צוות רפואי את ההשפעה על כל מטופל. רופאים רבים מסכימים ששתיית כוס יין ליום עשויה להועיל לבריאות, לצד תזונה נכונה ואיזון רמות הסוכר בדם. כוס יין אחת ביום יכולה להיות חלק מהנה מתזונה בריאה ומסגנון חיים בריא!

על גבינות וסוכרת

עדיף לבחור בגבינה דלת שומן או עתירת שומן?

לגבינה דלת שומן, יש יתרונות והיא נחשבת לעדיפה יותר בקרב אנשים הסובלים מרמות גבוהות של כולסטרול בדם, הסובלים מכבד שומני או המעוניינים לצמצם אך סך הקלוריות שהם אוכלים. עם זאת, ככל שאחוזי השומן נמוכים יותר, קשה יותר להגיע לתחושת שובע, מה גם שבחלק מהגבינות דלות השומן כמות הפחמימות גבוהה יותר, עובדה שיש לקחת בחשבון כאשר הכמות הנאכלת משמעותית. עבור המעוניינים להגדיל צריכת חלבון בתפריט, גבינות דלות שומן יכולות בהחלט להתאים.

גם למוצרי חלב עתירי שומן יש השפעה חיובית מסוימת למרות הדעה הרווחת, שכן הם עוזרים בהשגת תחושת שובע ובכך יכולים לסייע בהפחתת אכילת פחמימות, ואצל סוכרתיים אינם מעלים את רמות הסוכר בדם על פי רוב, בצריכה סבירה.

אז האם ערבי יין וגבינות מתאימים לסוכרתיים?

התשובה לשאלה הזו היא פשוטה מאחר ובעזרת תזונה נכונה המותאמת אישית, מינונים וייעוץ וליווי תדיר של צוות רפואי – סוכרתיים יכולים ליהנות מכל העולמות וכן, גם מערבי יין וגבינות. ועם זאת, מידתיות היא שם המשחק! יין וגבינות יכולים להיות נפלאים לגופכם ולהוות חלק מתזונה נכונה, אך בכמות נכונה ומסוימת, ותחת ליווי וייעוץ של צוות רפואי.

גבינות עתירות שומן במינון נכון, אכן יכולות להיכלל בתפריט מאוזן ובריא. תרומתן תהיה בעיקר בבחינת החלבון והסידן שבהן ותחושת השובע שהן משרות. עם זאת, עבור מטופלים הסובלים מכולסטרול גבוה או טריגליצרידים גבוהים, יין וגבינות עתירות שומן עלולים להיות לא מתאימים ולהגביר את רמות השומנים בדם- שכן גבינות המכילות אחוז גבוה של שומן, למעשה מכילות כמות גדולה של שומן רווי (מן החי) אשר בכמויות גדולות מקושר לעלייה ברמת הכולסטרול הרע. שתיית אלכוהול בכמות גדולה מקושרת להעלאת טריגליצרידים.

לסיכום, מומלץ להתייעץ עם הצוות המטפל שלכם בנוגע לכל המלצה חדשה שאתם קוראים, ולקבל את חוות דעתו על התפריט בהתאם לבדיקות ולמדדים שלכם. הדיאטנית או הרופא ימליצו לכם באופן אישי על תפריט מאוזן ומתאים על פי מחלות הרקע שלכם ובדיקות הדם שלכם.

באדיבות עינת מזור-בקר, דיאטנית קלינית במרכז DMC