molecules molecules

ראש בראש – הדיאטה הים תיכונית מול הדיאטה הקטוגנית

מתלבטים באיזו דיאטה לבחור? לא יודעים איזו דיאטה מתאימה לסוכרתיים? הכתבה הבאה תסייע לכם לקבל החלטות. לפניכם כל מה שחשוב להכיר על דיאטה ים תיכונית, דיאטה קטוגנית ועל ההבדלים בניהן.

הדיאטה הים תיכונית

במהלך שנות ה-90, מחקרים רבים עוררו הדים בכל רחבי העולם באשר לתוחלת החיים הגבוהה של תושבי מדינות הים התיכון. מחקרים אלו גרסו כי תושבי מדינות אזור הים התיכון מחזיקים בתוחלת חיים הגבוהה מהממוצע בעולם, וכן בשכיחות נמוכה של מחלות לב, כלי דם וסוגי סרטן מסוימים. כך, הדיאטה הים תיכונית החלה לעניין עוד ועוד אנשים שביקשו לאמץ לאורח חייהם את התזונה הים תיכונית. כיום, מדובר באחת הדיאטות האהובות והנפוצות בעולם.

מאפייני הדיאטה הים תיכונית:

תזונה:

1. מן הצומח:צריכה גבוהה של ירקות ופירות טריים, דגנים מלאים, קטניות ואגוזים. שימוש בירקות וחומרי גלם אחרים שגדלים בגינה האישית או בשדות ומטעים מקומיים.

2. מן החי: צריכה נמוכה עד בינונית של דגים ועוף או הודו. העדפה לדגים. צריכה מועטה מאוד של בשר אדום וחמאה. צריכת מוצרי חלב וצריכת ביצים בתדירות נמוכה עד בינונית.

3. שומנים: בעיקר שמן זית, או שומן המגיע מזרעים ואגוזים.

אורח חיים:

במקורה, התזונה הים תיכונית קשורה באורח חיים קהילתי, הכולל בישול ביתי ומשותף, ומזון מקומי ועונתי.

במישור הנפשי:

הדיאטה הים תיכונית שמה דגש מיוחד על הפחתת מתח והקפדה על זמן מנוחה ובילוי בחיק המשפחה.

דיאטה זו מומלצת לסוכרתיים ממספר סיבות:

1. מחקרים מוכיחים שבכל הנוגע להורדת ושמירה על איזון רמת הסוכר בדם בקרבסוכרתיים, התזונה הים תיכונית יעילה יותר מתזונה דלת שומן.

2. הסיכון למחלות לב וכלי דם בקרב סוכרתיים יורד בעזרת שמירה על תזונה ים תיכונית.

3. התזונה הים תיכונית מכילה כמות גדולה של סיבים תזונתיים, המסייעים לאיזון רמות הסוכר בגוף.

4. התזונה הים תיכונית מכילה כמות גדולה יחסית של נוגדי דלקות ונוגדי חמצון.

5. הדיאטה מאפשרת תפריט מגוון ועשיר, המכיל את כל אבות המזון ללא הגבלות מיותרות או חסרים.

חסרונות הדיאטה הים תיכונית:

1. הדיאטה עלולה להגדיל את הסיכוי לעלייה במשקל מכיוון שאחוזי השומן בה גבוהים למדי.

2. צריכת פחמימות (מכל הסוגים, כולל דגנים מלאים) עשויה להיות בעייתית עבור סוכרתיים, מאחר וזו אחראית על פי רוב להעלאת רמות הסוכר בגוף. מסיבה זו מומלץ לסוכרתיים הבוחרים בדיאטה זו לפנות לליווי וייעוץ של תזונאית סוכרת כדי לעקוב אחר התהליך ולבחון את השפעת הפחמימות השונות על רמת הסוכר בדם.

הדיאטה הקטוגנית

הדיאטה הקטוגנית היא דיאטה דלת פחמימות ועתירת שומן. העיקרון המנחה בדיאטה הוא הגבלה ניכרת של כמות הפחמימות בתפריט והעלאה ניכרת של כמות השומן. כאשר צריכת הפחמימות יורדת משמעותית גם רמות הסוכר יורדות, ומתרחש בגוף תהליך של שריפת שומן –  תהליך שמתרחש גם בזמן צום, או בזמן פעילות גופנית עצימה. תוצרי הפירוק של שריפת השומן נקראים גופי קטון ומכאן מקור השם, דיאטה קטוגנית.

מאפייני הדיאטה הקטוגנית:

1. מתבססת על מזון טרי ולא מעובד.

2. בנויה על כ70% שומנים, 25% חלבונים וכ-5% פחמימות, ועל דגש של מזונות עם אחוזי שומן גבוהים. לדוגמא: במקום לאכול ארוחה שכוללת כריך מלחם מלא עם כף גבינה אוכלים חביתה מ-2-3 ביצים עם שמן זית או חמאה.

3. במסגרת התזונה הקטוגנית ניתן לצרוך בשר – כולל בשר בקר שמן, עוף ודגים שמנים וכן גבינות שמנות, חמאה ושמנת.

דיאטה זו מומלצת לסוכרתיים ממספר סיבות:

1. שיפור באיזון רמות הסוכר בדם, תוך כדי הפתחת מינון הטיפול התרופתי.

2. הובלה לירידה באנזימי הכבד ובלחץ הדם.

3. ירידה במשקל במקביל להקניית תחושת שובע.

4. הפחתת הכמיהה למתוקים, שיפור באנרגיות, בריכוז ובהרגשה הכללית.

חסרונות הדיאטה הקטוגנית:

1. נדרשות הרבה הכנות, בישול ותכנון אכילה יומיומי.

2. בשלבים הראשונים של הדיאטה יתכנו תופעות לוואי כמו חולשה, סחרחורת, עייפות, כאבי ראש, עצירות ועוד.

3. הדיאטה מגבילה את הסיבים התזונתיים ומסירה מהתפריט מגוון גדול של פירות וירקות, העלול לגרום לחסר בוויטמינים ומינרלים.

4. ללא מעקב צמוד, סוכרתיים עומדים בפני סיכונים – סוכרתיים מסוג 1 עלולים לפתח היפוגליקמיה וקטואצידוזיס (מצב בו רמות הקטונים בדמם עולים לרמות מסוכנות), וכן סוכרתיים מסוג 2 המטופלים בתרופות מסוימות הגורמות להפרשת סוכר בשתן, עלולים גם הם להיכנס למצב של קטואצידוזיס (תופעת לוואי שאינה נפוצה אך קיימת). הצוות הרפואי ב-DMC, נמצא כאן בשבילכם כדי ללוות את התהליך באופן הבריא והבטוח עבורכם.

5. הדיאטה אינה מומלצת לחולי כליות, לנשים הרות ולילדים סוכרתיים. מעבר לכך, לכל סוכרתי מומלץ להתייעץ עם דיאטנית המבינה בדיאטה קטוגנית טרם תחילת השינוי התזונתי.

לסיכום, איך אדע איזו דיאטה מומלצת לי?

לפני הכל: חשוב להקשיב לגוף ולזכור שהתפריט והתזונה המיטביים לכל אחד, משתנים מאוד מאדם אחד לאחר. גם הדיאטה שנחשבת כטובה ביותר – לא תתאים לכולם באותה המידה, ולא תהיה הכי טובה לכל אחד מאתנו!

לכן התשובה לשאלה הזו, משתנה מאחד לאחר. התזונה המטיבה והמומלצת עבור כל אחד מאתנו, היא תזונה מותאמת אישית, אשר מתבססת על נתונים אישיים: גיל, מין, משקל נוכחי ומשקל רצוי, סוג הטיפול התרופתי, בדיקות הדם, אורח החיים ועוד.

לסוכרתיים המעוניינים לשנות את תזונתם ולבחור דיאטה, מומלץ מאד להתחיל את הדיאטה יחד עם בדיקות, ייעוץ וליווי של הצוות במרכז הרפואי DMC. דרך בדיקות שגרתיות ושימוש בטכנולוגיה מתקדמת לניטור סוכר רציף למען מעקב אחר רמות הסוכר, הצוות הרפואי יוכל להתאים לכם תפריט אישי שייטיב עם גופכם וימנע מכם סכנות מיותרות.

באדיבות עינת מזור-בקר – דיאטנית קלינית במרכז DMC