molecules molecules

הדיאטה הקטוגנית ומקומה בתחום הטיפול בסוכרת

עדינה בכר, היא דיאטנית קלינית במרכז DMC ויו"ר עמותת עתיד, המתמחה באיזון סוכרת ומובילה את תחום הדיאטה הקטוגנית בארץ. בכתבה הבאה, היא דנה בכל מה שחשוב להכיר על דיאטה קטוגנית ועל הטיפול בסוכרת כיום.

מה היא דיאטה קטוגנית?

התזונה הקטוגנית הינה דיאטה דלת פחמימות ועתירת שומן. בדיאטה זו, מגבילים את כמות הפחמימות הנכנסות אל הגוף ומגדילים את כמות השומן במקומן. לדוגמא: במקום לאכול ארוחה שכוללת כריך מלחם מלא עם כף גבינה אוכלים חביתה מ-2 ביצים עם שמן זית או חמאה. כך, כמות הפחמימות בתפריט יורדת באופן משמעותי ובעקבותיה גם רמות הסוכר והאינסולין בדם, תהליך המאפשר לגוף 'לגשת' למאגרי השומן שלו.

בעצם בזכות הוויתור על הפחמימות בדיאטה אנחנו זוכים לקסם, הגוף שלנו מגלה כיצד לשרוף שומנים. בעקבות הדיאטה חלה גם ירידה בכמות הטריגליצרידים ועליה בכולסטרול הטוב, ה-HDL. אותו תהליך מתרחש גם בזמן צום או בזמן פעילות גופנית עצימה. תוצרי הפירוק של שריפת השומן נקראים גופי קטון ומכאן שמה של הדיאטה, דיאטה קטוגנית. האיבר האחראי על ייצור הקטונים הוא הכבד, ממנו הקטונים מובלים בזרם הדם לרקמות ולשרירים.

למי התזונה הקטוגנית מתאימה?

התזונה הקטוגנית מתאימה לסוכרתיים, לטיפול בהשמנה, מחלות לב ואפילפסיה, כמו כן היא עשויה להתאים לטרום סוכרתיים המעוניינים למנוע את המחלה, ולכל מצב רפואי הקשור עם עודף אינסולין כמו למשל תסמונת השחלות הפוליציסטיות.

יתרונות התזונה הקטוגנית:

1. שיפור באיזון הסוכר בדם, תוך כדי הפחתת הטיפול התרופתי.

2. ירידה במשקל.

3. ירידה בלחץ הדם.

4. ירידה באנזימי כבד ושיפור כבד שומני.

5. הקניית תחושת שובע והפחתת הכמיהה למתוקים והצורך לנשנש.

6. שיפור באנרגיות, בריכוז ובהרגשה הכללית.

האם כדאי להתייעץ עם איש מקצוע?

בשלבים הראשונים של הדיאטה יתכנו תופעות לוואי כמו חולשה, סחרחורת, עייפות, כאבי ראש, עצירות ועוד. לכן חשוב להבין את עקרונות הדיאטה ולבצע אותה בצורה הנכונה כדי להנות מיתרונותיה. אנחנו במרכז הרפואי DMC, נמצאים שם בשביל המטופלים כדי להרגיע בכל חשש ושאלה. מומלץ מאוד להתייעץ עם דיאטנית ו/או צוות מקצועי ולבצע אותה תחת מעקב, בעיקר אנשים חולים שמקבלים טיפול תרופתי. למשל חולי סוכרת המטופלים באינסולין חייבים להיוועץ ברופא המטפל לפני תחילת הדיאטה על מנת למנוע היפוגליקמיה (ירידת סוכר).

למי הדיאטה הקטוגנית פחות מתאימה?

● לנשים הרות ומיניקות – קיימים מקרי עבר בהם נשים מניקות נכנסו לקטואצידוזיס ולכן בכל הנוגע לנשים הרות ומניקות כדאי לפנות לדיאטניות שזה תחום עיסוקן ולהתאים את כמות הפחמימות לשלב במעגל חיי האישה.

● לחולי סוכרת מסוג 1- ללא הדרכה נכונה, הדיאטה עלולה לגרום לקטואצידוזיס, מצב מסכן חיים. כמו כן, הפחתת הפחמימות ללא שינוי מינוני האינסולין קצר וארוך הטווח, יוצרת חשש משמעותי להיפוגליקמיה ולכן ההדרכה והליווי המקצועיים חיוניים. הצוות הרפואי במרכז שלנו יוכל לייעץ במקרים כאלו, ולהתוות את הדרך המתאימה עבורכם לשיפור איזון הסוכרת באמצעות התזונה ובדרך בטוחה.

● לילדים– הדיאטה לא מתאימה לילדים מאחר והם נמצאים עדיין בתהליך גדילה שדורש אינסולין. ישנן דיאטניות המתמחות בטיפול בילדים ומומלץ לפנות אליהן לייעוץ (ניתן להפחית את הפחמימות אך לא לבצע דיאטה קטוגנית).

● מטופלים עם הפרעה בתפקוד כלייתי – כאשר הפגיעה היא קלה או נובעת מסיבוך של הסוכרת, הדיאטה הקטוגנית יכולה להתאים מאחר ואיזון הסוכר יכול לשפר את המצב. לעומת זאת כאשר הפגיעה משמעותית כדאי לפנות לדיאטנית שמתמחה במחלות כליה ולוותר על הדיאטה הקטוגנית.

● מטופלים שסבלו בעבר מאבני כליה – הדיאטה אינה מייצרת אבני כליה, אבל חושפת את המטופל למחסור במינרלים בשלבי ההסתגלות. לכן חשוב שמטופלים אלו יתייעצו עם צוות רפואי, שכן ייתכן ויומלץ להם על נטילת פוטסיום ציטראט שדורש מרשם, לצד הקפדה על שתיית מים מרובה.

● אנשים שסבלו בעבר מהתקף גאוט (שיגדון) – קיים אתגר בהחלת הדיאטה מאחר ובתחילת הדרך ישנה מעין "תחרות" בין הפרשות הקטונים בשתן לבין הפרשת חומצת השתן, וכך עלולה להיות הצטברות של חומצת שתן בדם. לאנשים עם רקע של גאוט זה יכול לעורר התקף. חשוב שמטופלים אלו יתייעצו עם צוות רפואי וייתכן שיידרשו לקחת אלוריל לפני תחילת הדיאטה לתקופה של כחודשיים למניעת סיכונים.

● אנשים עם תת תזונה והפרעות אכילה.

● אנשים עם הפרעות בקצב הלב.

מה הם אתגרי הדיאטה בתחום הטיפול בחולי סוכרת?

לפני החלת הדיאטה הקטוגנית בקרב חולי הסוכרת, יש חשיבות רבה לייעוץ עם צוות רפואי וביצוע הדיאטה תוך ליווי ומעקב. ללא מעקב צמוד, חולי הסוכרת עומדים בפני סיכונים – חולי סוכרת מסוג 1 עלולים לפתח היפוגליקמיה וקטואצידוזיס, וגם חולי סוכרת מסוג 2 המטופלים בתרופות מסוימות כמו ג'רדיאנס, פורקסיגה וקסיגדואו, עלולים להיכנס למצב של קטואצידוזיס. הצוות הרפואי ב-DMC, נמצא כאן בשבילכם כדי ללוות את התהליך באופן הבריא והבטוח עבורכם.

מה מייחד את תחום הטיפול בסוכרת ב– DMC?

כדי לקיים את הדיאטה והתזונה הקטוגנית באופן המיטבי והבטוח, המרכז הרפואי DMC מעניק מענה רב-מקצועי דרך שיתוף פעולה עם הצוות הרב מקצועי במרכז. כאן, המטופל יקבל עטיפה של רופא, דיאטנית, אחות, וכל מה שיעזור לבצע את השינוי בבריאות וביטחון.

אחד היתרונות הגדולים במרכז DMC הוא שיתוף הפעולה בין אנשי הצוות הרפואי. המרכז שלנו כולל מגוון מומחים לטיפול רב מקצועי בסוכרת, יחד עם טכנולוגיות מתקדמות. אנחנו עוטפים את המטופלים מכל הכיוונים ודואגים לרפואה מתקדמת וברמה גבוהה.

טיפים להצלחה ביצירת שינוי תזונתי:

● האמינו בכוחה של התזונה לחולל מהפיכה בבריאות –גם אחרי שהמחלה כבר אובחנה. לכל אדם הכוחות לחולל שינוי לעבר איזון הסוכר בגוף ושיפור בריאותו.

● עבור חולי סוכרת חדשים מומלץ להיפגש עם דיאטנית – הסוכרת היא מחלה לטווח ארוך והמטופלים נדרשים לשינוי הרגלי אכילה. ליווי של דיאטנית, יעניק כלים חיוניים לשינוי הרגלים ולהתאמת התפריט על פי העדפותיכם תוך התחשבות בטיפול התרופתי, בסדר יומכם ובמידת המוטיבציה שלכם. כך שבזכות המעקב האישי תצליחו לחוות שליטה על הסוכרת שלכם ולנהל חיים נורמטיביים באיכות גבוהה.

● פנו לקבלת ליווי ומעקב, גם תחת קושי – גם אם אתם מתקשים לעשות זאת, זכרו כמה חיוני וחשוב לצאת ולקבל את הליווי המתאים למען שיפור מצבכם.

● הפחיתו סטרס ולחץ נפשי – אשר גורם לעלייה מובהקת ברמות הסוכר בדם. אדם שנמצא בסטרס, לא פנוי לעשות שינוי תזונתי וחשוב להפחית את הסטרס ולהתמקד בתהליך.

● הקפידו על פעילות גופנית – אשר תורמת לאיזון רמות הסוכר וחשובה לשמירה על הירידה במשקל לאורך זמן. מומלץלשלב אירובי וכוח: הפעילות האירובית (לדוגמא: הליכה) מפחיתה תהליכי דלקת וחמצון, ופעילות כוח (לדוגמא: הרמת משקולות) עוזרת לשמור על מסת השריר ולרדת במשקל.

● תשנו טוב ומספיק שעות–אדם שאינו ישן מספיק יתקשה לרדת במשקל.

● אכלו נכון ומסודר – מומלץ להתמקד באוכל טרי וכמה שפחות מעובד ולדאוג ל-3 ארוחות מזינות ביום. כדאי בהתחלה לשמור על תפריט קבוע ולא מגוון מדי – למשל ביצים וגבינה בבוקר ובערב, ומנת בשר או דג בצהריים, עם מעט ירקות. מומלץ לנסות להימנע מנשנושים.

באדיבות עדינה בכר, דיאטנית סוכרת ותזונה קטוגנית במרכז DMC, ומחברת הספר "הדיאטה הקטוגנית".